'Jeg kan godt lide at bo i et hus, der ikke er overrestaureret. Huset bliver brugt og giver sig ikke ud for at være mere, end det er'

"Jeg kan godt lide at bo i et hus, der ikke er overrestaureret. Huset bliver brugt og giver sig ikke ud for at være mere, end det er"

I et gammelt bindingsværkhus i det indre København har Hans Peter Munk, manden bag designkollektivet Munk Collective, indrettet en cool oase med et unikt miks af funktionelle og minimalistiske klassikere fra 30’erne og 50’erne og moderne design, skæv kunst og masser af grønne planter.

Det knirker og knager af gamle dage fra det øjeblik, man træder ind på brostenene i baggården i Krystalgade, hvor designeren Hans Peter Munk bor. Hans lejlighed i det gamle, gule og brune bindingsværkshus fra 1700-tallet er indrettet med funktionelt design fra 30’erne, designklassikere fra 50’erne, moderne design, rene linjer og materialer som linoleum, malet træ og messing, der sammen med tankevækkende kunst og masser af planter skaber en ny og cool fornemmelse midt i de meget autentiske rammer.

Trods den centrale beliggenhed er her forbavsende stille og roligt. Hvis man lige ser bort fra fulde folk i nattetimerne, føles det næsten som at være på landet, når butikkerne lukker, og travlheden siver ud af området.

– Egentlig er jeg ikke til lavloftede lejligheder med bindingsværk. Men jeg faldt alligevel for lejligheden, fordi det er sådan en unik ejendom. Det er i hvert fald ikke en standardvare, og det er jeg vild med, siger Hans Peter Munk, der i mange år drev interiørbutikken Munk – Way to Live i Torvegade på Christianshavn. I efteråret 2016 drejede han selv nøglen om for at fokusere på det, han i virkeligheden hele tiden havde drømt om og allerede var begyndt på, nemlig design. Og i dag designer og udvikler han i designkollektivet Munk Collective, hvor han står for den æstetiske linje sammen med arkitekter og andre designere. Lejligheden er i to etager, og køkken og stue er ét stort rum delvist opdelt af vægge. Selve køkkenbordet er otte meter langt og bliver badet i lys fra en lang række af vinduer, der ligger ud mod gården.

Fra stuearealerne er opbevaring og en del af arbejdspladsen i køkkenet skjult af en lille muret ø med brændeovn og en fin næsten svævende væg, som han selv har bygget inspireret af elegante, japanske papirvægge. Det er løsninger, der både er praktiske, pæne og skaber plads til hyggelige kroge.

Den gamle og godt slidte Børge Mogensen-lædersofa er købt på Lauritz.com og passer perfekt til den hvidkalkede bindingsværksvæg og de smukke, lakerede plankegulve, der er lige så gamle som huset. Den cylinderformede lampe ved siden af flagermusstolen er en Pedrera fra Gubi, og på væggen over planten hænger en Bestlite-lampe. Det runde spejl fra Petite Friture giver dybde og et interessant spil i rummet. På sofabordet står en karaffel og glas på en spinkel bakke designet af Johansen-Faurschou for Munk Collective.
01_stue.jpg
Den gamle og godt slidte Børge Mogensen-lædersofa er købt på Lauritz.com og passer perfekt til den hvidkalkede bindingsværksvæg og de smukke, lakerede plankegulve, der er lige så gamle som huset. Den cylinderformede lampe ved siden af flagermusstolen er en Pedrera fra Gubi, og på væggen over planten hænger en Bestlite-lampe. Det runde spejl fra Petite Friture giver dybde og et interessant spil i rummet. På sofabordet står en karaffel og glas på en spinkel bakke designet af Johansen-Faurschou for Munk Collective.

Et hjem i bevægelse

Baggrunden som butiksindehaver fornægter sig ikke i hjemmet, hvor han skødesløst formår at blande klassikere som en perfekt slidt Børge Mogensen-sofa, tysk 30’er-funktionalitet af Egon Eiermann, lyst og let nordisk design, og en masse små møbler og objekter i skæve opstillinger. Grafiske spil fra plakater og op sigtsvækkende udtryk fra kunstværker understreger hans særlige stil. Både arbejdsmæssigt og privat er der følelser på spil. På tværs af stilarter og tidsaldre har stort set alt design én ting til fælles: Det er enkelt og ofte minimalistisk med stor vægt på den elegante detalje. Alting hviler på et fundament af god kvalitet og et strejf af noget skævt og personligt.

– Jeg kan godt lide alt, der er unikt, så i princippet vil jeg helst kun bo med ægte kunst. Jeg er vild med kunst og ser tit noget smukt i noget, der umiddelbart godt kan være grimt. Men mit budget er gået til møbler. Så jeg skifter langsomt print og plakater ud med malerier. Jeg har hverken lyst eller råd til at skifte alt på en gang. Jeg kan godt lide, at det er en bevægelse.

Netop den tilgang til sjælen og historien i alting gør, at Hans Peter Munk er blevet så glad for at bo i den gamle ejendom – på trods af hans oprindelige modstand mod små ruder og bindingsværk.

– Jeg kan godt lide at bo i et hus, der ikke er overrestaureret. Huset bliver brugt og giver sig ikke ud for at være mere, end det er. I opgangen er malingen skallet af over hundrede år, og det kan man næsten ikke nænne at male over.

02_stue.jpg
For at skabe lidt afgrænsning ved flagermusstolen i musikhyggekrogen har Hans Peter designet en let halvvæg, der både står og hænger som en elegant, japansk papirvæg. Glashylderne sidder fast i riller på væggen, der er malet i brændt umbra ligesom den lille kassehylde fra Munk Collective. Den cylinderformede Turn-lampe er hans eget design. Den tyske bronzeskulptur forestiller en soldame.
03_stue.jpg
Close up af coffee table-bog om tatoveringer ved siden af den spinkle, elegante bakke designet af Johansen-Faurschou for Munk Collective.
04_koekken.jpg
Hook-knagen fra Munk Collective hænger helt perfekt på den fine skillevæg. Metro-reolen bruges til opvaring i køkkenet.
05_koekken.jpg
Den brændte farve på bakken fra Munk Collective går igen på den lette skillevæg mellem stuen og køkkenet.
06_koekken.jpg
Hans Peter har en stemningsfuld udsigt over nabotagene, når han laver mad ved sin linoleumsbordplade, der er otte meter lang og løber hele vejen langs vinduerne ud til gården.
07_koekken.jpg
Et hvidt stel er dekorativt placeret på køkkenbordet og skaber en næsten installationsagtig effekt på det mørke køkkenbord.
08_spisestue.jpg
Blå og sølvfarvede silketråde blander sig med den sorte uld i det unikke, håndknyttede tæppe, der på én gang er et kunstværk i sig selv og et blødt samlingspunkt midt i den lyse og lette indretning.
09_barskab.jpg
Hvor andre ser vrede, ser Hans Peter forløsning i kunstneren John Reuss’ maleri, som hænger over en af Munk Collectives Grow-kasser, som bruges som barskab og planteklasse. Taburetten er en prototype.
10_koekken.jpg
På den ene side af øen med brændeovnen har Hans Peter lavet en høj spiseplads med en rå messingplade. Lamperne har han selv lavet med messingrør og porcelænskupler. De mange planter, den lyse, luftige stemning og den rå brændestabel giver et strejf af sommerhusstemning.
11_sovevaerelse.jpg
Indretningen er hyggelig, enkel og praktisk oppe under de skrå vægge. Der er ovenlys, så Hans Peter kan ligge og kigge på stjernerne. Det grå og hvide sengetæppe skifter farve alt efter lyset. Natbordet er fra Frama.
12_badevaerelse.jpg
Lidt personlig hotelstemning på gæstetoilettet. Lamperne er Droog Led Light.
13_sovevaerelse.jpg
Lampen fra franske Inga Sempe, der er formet som en luftballon, passer perfekt ind i den skødesløse stil med tøjstativ og Grow-kasse fra Munk Collective, der bruges som blomsterbord og opbevaring.
14_sovevaerelse.jpg
På natbordet fra Frama står en lampe, som Hans Peter selv har designet. Masken er en gave fra hans gamle fransklærer.

Hvem og hvor?

Hvem: Hans Peter Munk, designer og stifter af Munk Collective, der bl.a. er kendt for fine bakker og knagen Hook. MUNK collective har showroom i Store Kongensgade 57B. munkcollective.com 

Hvor: En lejlighed på 120 kvm i en baggård i Krystalgade i det indre København.