Didde Højlunds hjem på Frederiksberg

Didde har forvandlet en krøllet villalejlighed til en smuk, arkitektonisk perle

Et krøllet hus, sådan beskriver arkitekt og scenograf Didde Højlund det hjem på Frederiksberg, som hun for halvandet år siden flyttede ind i sammen med sin familie. Didde har trukket på sin erfaring fra både scenografiens og arkitekturens verden for at vende de krøllede rum til en gennemført bolig med et betagende lysindfald.

Da Didde og Christoffer så huset første gang, var det det fantastiske lysindfald og husets uudnyttede potentiale, som de forelskede sig i. Der var nemlig usædvanligt mange skæve vinkler, krøllede hjørner og skrå vægge, som krævede ekstra overvejelse, for at både rumfordeling og de arkitektoniske linjer kunne gå op i en højere enhed. Huset er fra starten af 1900-tallet, og der er lidt Villa Villekulla over det.

Den kombinerede industrielle reol og trappe har Didde og Christoffer selv tegnet.Fra entreen ser man direkte mod trappen, så det var vigtigt at designe en løsning, der syner let.
didde-hojlund-bolig.jpg
Den kombinerede industrielle reol og trappe har Didde og Christoffer selv tegnet.Fra entreen ser man direkte mod trappen, så det var vigtigt at designe en løsning, der syner let.

"Vi så en unik mulighed for at få et finurligt hjem, hvor lyset og de mange skrå vinkler hele tiden skaber liv og foranderlighed til rummene," fortæller Didde, som til dagligt arbejder med scenografi og indretning i sit designstudie, Oh Studio.

Den gamle villalejlighed er indrettet med stor respekt for husets sjæl, og Didde har især lagt vægt på materialesammensætningen, hvor varmt egetræ og industrielt stål går igen.

Der er højt til loftet her omkring spisebordet, der er bygget af Diddes far. Den kombinerede industrielle reol og trappe har Didde og Christoffer selv tegnet. Stolene er fra Carl Hansen og pendlen er fra &Tradition, designet af Kastholm & Fabricius.
didde-hojlund-bolig2.jpg
Der er højt til loftet her omkring spisebordet, der er bygget af Diddes far. Den kombinerede industrielle reol og trappe har Didde og Christoffer selv tegnet. Stolene er fra Carl Hansen og pendlen er fra &Tradition, designet af Kastholm & Fabricius.

"Vi er begge glade for det gode håndværk og materialer, som kan patinere og blive flottere over tid. Men da vi begyndte renoveringen, havde vi egentlig ikke nogen idé om, at vi ville ende med stål- og trækombinationen som et gennemgribende element," fortæller Didde. Sammen med Christoffer har hun også tegnet den kombinerede reol og trappe til 2. sal i netop stål og egetræ.

Hjemmet har nemlig ikke meget reel vægplads til opbevaring, så parret ville gerne finde en løsning, hvor de ikke løber tør for reolplads til bøger, smuk keramik og rejseminder.

N Familiens køkken ligger centralt placeret i den gamle villalejlighed og har døre til alle rum og næsten ingen vægplads, så det var et større logistisk designarbejde, da familien skulle renovere det. Didde og Christoffer har selv designet, og skufferne er lavet af et snedkerfirma. Pendlerne er Knit Wit fra Made by Hand.
Didde har en skøn samling smuk keramik fra bl.a. Lov i Listed og By Lerja, samt arvestykker, køb fra rejser og loppefund.
didde-hojlund-bolig3.jpg
N Familiens køkken ligger centralt placeret i den gamle villalejlighed og har døre til alle rum og næsten ingen vægplads, så det var et større logistisk designarbejde, da familien skulle renovere det. Didde og Christoffer har selv designet, og skufferne er lavet af et snedkerfirma. Pendlerne er Knit Wit fra Made by Hand.
didde-hojlund-bolig12.jpg
Didde har en skøn samling smuk keramik fra bl.a. Lov i Listed og By Lerja, samt arvestykker, køb fra rejser og loppefund.
didde-hojlund-bolig13.jpg

De hele seks meter til loftet skaber en særlig atmosfære, som får alle rum til at virke større og lysere.

Den væghængte sofa har på mange måder dikteret resten af møblernes placering. Den grønne Outline Sofa fra Muuto står ude i rummet og er placeret i eftermiddagsog aftensolen, hvilket Didde elsker. Sofabordet er CTM designet af Ray og Charles Eames. Gulvtæppet er købt på en rejse til Marokko.
didde-hojlund-bolig4.jpg
Den væghængte sofa har på mange måder dikteret resten af møblernes placering. Den grønne Outline Sofa fra Muuto står ude i rummet og er placeret i eftermiddagsog aftensolen, hvilket Didde elsker. Sofabordet er CTM designet af Ray og Charles Eames. Gulvtæppet er købt på en rejse til Marokko.

"Da vi startede renoveringen, havde vi planer om flisevægge i køkkenet, indfarvet reol, gardiner mellem bjælkerne og meget mere, men undervejs ændrede vi mening. Det smukke dobbelthøje rum med de mange overraskende vinkler og lysindfald skulle ikke konkurrere med ekstra tiltag. Man oplever ofte en solstråle i huset, som man så lige må finde ud af hvor kommer fra. Ingen dage er ens med dagslyset og årstiderne, og det er bare helt unikt," fortæller Didde.

Her er rolige nuancer på både vægge og tekstiler.
didde-hojlund-bolig5.jpg
Her er rolige nuancer på både vægge og tekstiler.

Udnyttelsen af loftshøjden har også givet mulighed for at etablere den store hems, som er et svævende åbent rum med udsyn til stuen. Hemsen fungerer som et ekstra opholdsrum, hvor man kan trække op, hvis man har brug for lidt fred, eller hvis man vil nyde udsigten over Frederiksberg.

Det lille rum fungerer som et tilflugtssted for både børn og voksne. Her kan man trække stikket for en kort stund, nyde den smukke udsigt over Frederiksberg eller læse en god bog. Tæppet er fra Bahne og puderne er fra Stilleben.
didde-hojlund-bolig6.jpg
Det lille rum fungerer som et tilflugtssted for både børn og voksne. Her kan man trække stikket for en kort stund, nyde den smukke udsigt over Frederiksberg eller læse en god bog. Tæppet er fra Bahne og puderne er fra Stilleben.

"Jeg tror, det er vigtigt at samtlige kvadratmeter ikke er fuldt udnyttet til et fast formål. Mange af vores venner har små børn, og de ender altid med at slæbe legetøj og andet med derop," smiler hun.

Her er der plads til Diddes kreative projekter og arbejde med Oh Studio. Her ligger tekstiler, farver og materialeprøver altid fremme til skue. Skrivebordet er et Egon Eiermann og lampen er fra Sammode.
De gamle døre ind til kontoret har parret selv haft med fra deres tidligere ejerforening. De har holdt dem i den originale farve og med det slitage, de havde. I åbningen hænger transparente gardiner fra Kvadrat.
Inspiration, origami og en penneholder fra Studio Arhøj
Et enkelt møbel i egetræ er kombineret med en smuk blå nuance i badet.
Didde Højlund arbejder til daglig som arkitekt og er indehaver af designstudiet Oh Studio.
didde-hojlund-bolig7.jpg
Her er der plads til Diddes kreative projekter og arbejde med Oh Studio. Her ligger tekstiler, farver og materialeprøver altid fremme til skue. Skrivebordet er et Egon Eiermann og lampen er fra Sammode.
didde-hojlund-bolig8.jpg
De gamle døre ind til kontoret har parret selv haft med fra deres tidligere ejerforening. De har holdt dem i den originale farve og med det slitage, de havde. I åbningen hænger transparente gardiner fra Kvadrat.
didde-hojlund-bolig9.jpg
Inspiration, origami og en penneholder fra Studio Arhøj
didde-hojlund-bolig10.jpg
Et enkelt møbel i egetræ er kombineret med en smuk blå nuance i badet.
didde-hojlund-bolig11.jpg
didde-hojlund-bolig14.jpg
Didde Højlund arbejder til daglig som arkitekt og er indehaver af designstudiet Oh Studio.

Hvem & hvor

Hvem:

  • Didde Højlund, arkitekt MAA, indehaver af Oh Studio, hendes mand, Christoffer Brøchmann Christensen, der også er arkitekt, og deres to små børn, Eivin og Eske.

Hvor:

  • 1. sals villalejlighed på 136 kvm på Frederiksberg.