Louise Amalie Linder

Patchwork og penselstrøg: Louise Amalie bruger sin kreativitet til at skabe det skønneste hjem

Tidløse tekstiler og kunst i klynger gør Louise Amalie Linders lille lejlighed i Københavns Nordvestkvarter til en hule af kreativitet og sanselighed. Med udsøgt æstetisk sans og en sikker kunstnerisk hånd har hun med symaskine og kalligrafipensel selv skabt mange af de fine værker, der pryder de 52 kvm.

Årtiers gammel patina og sjæl er velbevaret og højt værdsat i den lille lejlighed, hvor Louise Amalie har værnet om de gamle snedkerlavede skabe, stuk og plankegulve. Faktisk er der ikke lavet meget om i det gamle byggeri fra starten af 1900-tallet, tværtimod er lejlighedens historie bevidst fremhævet i køkkenets rå vægge.

"De utallige lag af  tapet minder mig om det levede liv, og at alting ikke behøver at være perfekt for at virke dragende," fortæller Louise Amalie.

Selv overtog hun lejligheden for snart 16 år siden, i selv samme bygning hvor både hendes olde-, bedste- og egne forældre har boet for år tilbage.

louise-amalie-bolig-spisestue.jpg
Den hvide frisvingerstol af hvide frisvingerstol af Matteo Grassi er købt Matteo Grassi er købt på et marked, og den på et marked, og den store rispapirlampe er store rispapirlampe er modtaget i gave. På modtaget i gave. På væggen hænger et af væggen hænger et af Louise Amalies egne Louise Amalies egne originalværker i en sølv-originalværker i en sølvramme sammen med ramme sammen med en vifte, som stammer en vifte, som stammer fra en rejse. fra en rejse.

"Jeg flytter ofte rundt på indretningen, og langt det meste af det jeg ejer er arvestykker eller fundet på loppemarkeder eller rejser. Jeg startede i en tidlig alder med at samle på genbrug og omdanne genbrugstekstiler. Jeg er opvokset med forældre, der samler på arvestykker og antikviteter, og som ung føltes det som at bo på et museum," siger Louise Amalie.

louise-amalie-bolig-stue.jpg
Den grå sofa er fra Ikea, og den spanske stol Ikea, og den spanske stol af Børge Mogensen er af Børge Mogensen er et arvestykke. Den røde et arvestykke. Den røde croquistegning er fundet croquistegning er fundet ved en skraldecontainer, ved en skraldecontainer, og henover hænger et og henover hænger et vævet billede af stranden vævet billede af stranden ved Skagen. Nederst ved Skagen. Nederst hænger et billede lavet hænger et billede lavet af Carl Larsson, hvis hus af Carl Larsson, hvis hus Louise Amalie drømmer Louise Amalie drømmer om at besøge en dag. om at besøge en dag.

Som teenager gik Louise Amalie til syning på den lokale undoms- skole, hvor hun blev undervist af to syersker, som arbejdede for Nordisk Films kostumeafdeling. Set i bakspejlet blev de rolle- modeller for hende, fordi de åbnede op for en helt ny verden. 

louise-amalie-kokken.jpg
Fra loftet hænger tørrede planter på rad og række indsamlet til planter på rad og række indsamlet til plantefarve og til madlavning. De rå plantefarve og til madlavning. De rå vægge giver køkkenet en helt særlig vægge giver køkkenet en helt særlig stemning og beretter om fortidens stemning og beretter om fortidens levede liv. I vinduet hænger et lille levede liv. I vinduet hænger et lille pojagi-inspireret gardin syet af pojagi-inspireret gardin syet af forskellige små, hvide stofrester. forskellige små, hvide stofrester.

"Jeg er uddannet tekstilformidler fra Håndarbejdets Fremme og Designteknolog fra KEA, hvorfra jeg har min viden om design, indkøb og produktion i mode-  og livsstilsbranchen. Under min uddannelse gik det op for mig, at en produktion eller et stykke tøj aldrig vil kunne kaldes  bæredygtigt – i så fald skulle vi stoppe med at bruge unødigt af naturens ressourcer, for i grunden har vi slet ikke behov for mere nyt tøj, hvis vi ser i vores fyldte klædeskabe," forklarer Louise Amalie, der med sit projekt Arvestykke omdanner brugte tekstiler til æstetiske produkter med et ønske om at relancere håndarbejde og give tekstilerne en ny værdi.

louise-amalie-bukser.jpg
På skabet hænger et par brugte jeans, Louise Amalie har redesignet med patchwork. Malerier og keramik er af eget design, og på væggen hænger Louise Amalies samling af planteindfarvet garn. På Thonet-skamlen ligger en bunke tekstiler, som hun bruger til sine projekter samt et blåt patchworktæppe med en stjernehimmel, som er hendes absolut bedste genbrugsfund.

"Navnet Arvestykke opstod, da jeg syede min egen rumdeler bestående af et arvestykke fra min bedstemor. Titlen er samtidig en påmindelse om, at vi skal værne om tekstilerne og historierne de bærer med sig," siger hun.

louise-amalie-sovevaerelse.jpg
Afdæmpede naturlige toner og et pojagi- toner og et pojagi- sengetæppe og sengetæppe og -rumdeler i tekstil, -rumdeler i tekstil, som Louise Amalie som Louise Amalie selv har syet. selv har syet.

Kreativiteten er for Louise Amalies vedkommende mangeartet både i form af madlavning, håndarbejde, plantefarvning, keramik og maleri inspireret af den japanske kalligrafiteknik.

louise-amalie-bolig-maling.jpg
En kollage En kollage af kunstværktøj og unik af kunstværktøj og unik keramik. Den store japanske keramik. Den store japanske pensel bruges til at male pensel bruges til at male kalligrafiværkerne. Den kalligrafiværkerne. Den orientalske keramikskål er orientalske keramikskål er købt på Veras Market, og købt på Veras Market, og landmandsfadet er fundet landmandsfadet er fundet i en genbrug. Ovenpå et i en genbrug. Ovenpå et af Louise Amalies værker af Louise Amalies værker står en blå skulptur, som står en blå skulptur, som hendes søster har lavet. hendes søster har lavet. Farvepaletter og skitser Farvepaletter og skitser bruges til fremtidige patch-bruges til fremtidige patchwork-projekter. work-projekter.

"Jeg begrænser mig ikke til ét håndværk. Det bedste flow opstår, når jeg har flere projekter i gang på samme tid. Jeg er især fascineret af den japanske levemåde, som jeg forbinder med ro og ydmyghed. ”Ugoku”, som jeg kalder mine kalligrafiværker, er et japansk ord med flere  symbolske betydninger, herunder bevægelse og at rykke sig fra et sted til et andet. Mine malerier er en påmindelse om, at vi skal huske at lytte til mavefornemmelsen. Det er en øvelse at give slip på tankerne og kontrollen, for i stedet at lade intuitionen føre penslen. Jeg bruger teknikken som en form for meditativ træning," forklarer Louise Amalie.

louise-amalie-bolig-kokken2.jpg
På en brugt metalreol fra Ikea står alskens fine keramikfund fremme. Det gule blomstrede fad er stellet Aluminia morgenfrue, og vindruekanden er fra genbrug. På væggen hænger en lille trekantet lampeskærm lavet af genbrugspapir og tørrede planter ved siden af croquistrykket ”Nudo femminile di fronte” af A. Modigliani.
louise-amalie-bolig-kommode.jpg
Det smukke, franske sølvskab dekoreret med guldblade opdagede Louise Amalie i en genbrugsbutik. Hen over skabet er væggen dekoreret med sorte penselstrøg. Den skulpturelle væglampe er designet af Svend Åge Holm Sørensen.
louise-amalie-bolig-skab.jpg
I det lille vitrineskab udstilles planter og klenodier samt keramik kreeret af Louise Amalie og hendes søster. Det blå cyanotypeværk har Louise Amalie selv lavet.
louise-amalie-bolig-sovevaerelse.jpg
Det store maleri er oprindeligt gavepapir, som Louise Amalie har skabt i samarbejde med virksomheden Collema. Ved siden af hænger et lille værk fra Ugoku Movement og en malet porcelænsmaske købt på et loppemarked. Armstolen er fra Thonet. På det indbyggede skab hænger en silkeskjorte, som Louise Amalie har indfarvet med avokadosten.
louise-amalie-bolig-gang.jpg
Hen over døren har Louise Amalie syet og malet på et forhæng, som i Japan kaldes for ”Noren”, der minder den besøgende om, at man træder ind i privatsfæren. Værkerne på gulvet er en blanding af hendes egen kunst og værker, hun har byttet sig til. Væggens sarte lyseblå farve har Louise Amalie selv blandet.
louise-amalie-bolig-lampe.jpg
På kommoden ligger fine smykker, som er arvet eller købt af mindre kunsthåndværkere. Den lille vase med pensler og keramikredskaber har hun fået i gave, og håndskålen er et arvestykke.

Hvem & hvor

Hvem

Louise Amalie Linder, 34 år. Kommunikationsmedarbejder og underviser på Suhrs Højskole. Står bag projekterne Arvestykke og Ugoku Movement. Følg med på @Arvestykke og @Ugoku___ Movement / Ugokumovement.dk

Hvor

Toværelses lejlighed på 52 kvm i en ejendom fra starten af 1900-tallet i Københavns Nordvestkvarter.