Sara og Robert købte byens grimmeste hus - og forvandlede Den Grimme Ælling til en svane
Sara Camre og manden Robert havde lyst til at komme ud af storbyen – uden at komme helt udenfor. Det arkitektuddannede par fandt det perfekte spot i københavnerforstaden Vanløse, hvor de har gennemrenoveret et udtjent parcelhus.
Vanløses grimmeste hus. Sådan omtaler Sara og Robert det hjem, de købte i 2015, men beliggenheden i den københavnske forstad var perfekt for parret, som har børnemærket CamCam med kontor på Frederiksberg, men gerne ville rykke familien væk fra de stressede gader i København.
– Jeg holder meget at roen herude. Du behøver ikke føle, du går i vejen på fortovet, fordi du har en klapvogn og et barn med dig, som jeg tit gjorde inde i byen. Vi faldt for områdets karakter, som er en blanding af etagebyggeri og villaer, og så ligger det lige på kanten mellem by og forstadskvarter. For sådan nogle bymennesker som os var det en formildende omstændighed, og vi følte ikke, vi tog det fulde skridt til forstadslivet på en gang.
Sara og Robert har selv designet reolen i egetræ og fået den bygget af møbelsnedker Frederik Villemoes. Sofa fra Hay, sofabordet er hjemmebygget og tæppet er fra Marokk. Quiltet pude fra CamCam og strikket pude fra Aiayu.
Stuen bindes sammen med køkkenet af den varme grå farve på gulvet. Den snedkerbyggede daybed fra 1950'erne er fundet hos en marskandiser og ombetrukket. Tæppe fra Hübsch. Stol fra Sika Design, Lampe af Arne Jacobsen, bord fra Mater, vase fra Ditte Fischer og puder fra Cam Cam, Aiayu og Society hos Stilleben.
Sara og Robert, som begge er uddannet arkitekter, lod sig ikke skræmme af det store renoveringsprojekt. De var fra start klar over, at det faldefærdige hus i Vanløse kunne blive virkelighedens arkitektoniske svar på Den Grimme Ælling.
– Jeg kunne se muligheder i huset med det samme, men det var vanvittig grimt, og der skulle gøres rigtig meget. Vi har rykket rundt på stort set alle indvendige vægge, skrællet indmaden ud af ydermurene og efterisoleret dem, skiftet facade og tagbeklædning, flyttet køkkenet, lavet badeværelse og gæstetoilet fra bunden, skiftet alle vinduer og bygget 50 kvm til huset. Det eneste, vi ikke har rørt, er trægulvene og trappen til 1. sal, griner Sara.
I stueetagen hev parret væggene ned mellem tre rum og byggede 25 kvm til, så familien i dag har køkken, alrum og stue i et og samme rum, fordelt på flere niveauer.
Det store spisebord har Robert selv bygget af en gammel Provence-bordplade, som er blevet slebet ned og sat på et nyt hjemmebygget stel. De polstrede stole er fra Hay, og de store lamper i transparent bomuld er fra Paris Au Mois D'aoüt. Lavastenen på bordet er fra Made a Mano og skålen er fra Arhøj.
I forlængelse af køkkenet ligger familiens viktualierum med plads til grøntsager, køkkengrej og større maskiner. Messingarmatur fra Vola og keramikkande fra Casalinga. Find lignende morter hos H Skjalm P.
– Det bedste resultat af renoveringen er de indbyggede træelementer, som præger stueetagen. Køkkenet er som et stort træmøbel i spisestuen, og den enorme bogreolen i stuen fungerer som rumdeler mellem stue og køkken. Egetræet går igen i begge møbler og samler rummet på en fin måde, og så er det et materiale, som giver en hyggelig varme, fortæller Sara om møblerne, som parret selv har tegnet og fået bygget af en snedker.
Det store åbne rum mellem køkken og stue har mange funktioner, og det er også her, familiens hjemmekontor har fået plads. Skrivebordet er fra Ma/u Studio, stol af Arne Jacobsen, bakker fra Hay, vase fra Clib Klap og skulpturel lampe fra Restart Milano. Billederne over bordet er af Mathias Juel Christensen.
– Vi har altid en eller anden forestilling om, hvordan designet skal være, og så er det bare svært at gå på kompromis efterfølgende, fortsætter Sara og fortæller, hvordan parret også selv har designet både sofabord, spisebord og daybed, da de til sidst opgav at finde de møbler, som de for længst havde tegnet i hovedet via tankernes kraft.
Lyse farver kombineres med enkelte detaljer i varme puddertoner. Sengetøj og puder er fra parrets eget mærke CamCam. Plakat af Stine Hedegaard Andersen og det lille billede med fjer er af Annemette Klit.
Et gammelt skab har fået maling og en stenplade på toppen. Armatur og bruser i messing fra Toni, skamlen er fra Trævarefabrikernes Udsalg, og lågkrukken i messing er fra H Skjalm P. I vindueskarmen har Sara samlet sine produkter på en bakke fra Skagerak. Fliserne er fra Marokk.
Hjemmet er indrettet i rolige farver og med klassiske møbler, som rammer lige ned i den nordiske signaturstil.
– Som arkitekt tænker du meget i, om et design holder i længden, altså tidløsheden. Så kan det godt være, at vi ind imellem hopper med på en trend og køber en pude eller et lille objekt i en vild farve, men det skal være et element, som nemt kan udskiftes.
Makeupbordet fra 1920'erne fik Sara af sin far i 18-års fødselsdagsgave. Væglamperne er fra Frama, og den fantastiske kjole er Saras brudekjole, som er købt i en vintagebutik i USA, hvor Robert oprindeligt kommer fra.
Makeup fra Chanel, parfume fra Chloé og rosa skrin fra Hay.
Det møbel, som betyder allermest for Sara, er dog et design som hverken hende eller Robert har haft indflydelse på.
– Mit toiletbord har fulgt mig siden, jeg var 18 år og fik det i gave af min far. Det er et tungt art deco-bord i marmor, som aldrig går af mode. Nu har jeg haft det i 21 år, og jeg synes stadig, det er lige smukt. Jeg er flyttet rigtig mange gange siden, jeg var 18, og det har fulgt mig hver gang – op og ned af smalle trappeopgange til 2-værelses lejligheder. I mine ungdomsår var det altid min ekskæreste og hans søde venner som hjalp med at flytte. Blandt dem nu afdøde Mads Holger, som hver gang stønnede "Hvorfor er det altid mig, der skal slæbe skriftetavlen". Men han gjorde det alligevel altid med et smil, det var meget sødt, smiler Sara.