Kanelkrans – 10 kanelsnegle i én
I stedet for at forme dejen til snegle har jeg snoet den til en fin kanelkrans.
Kanelsnegle er et sikkert hit hjemme hos os – og sikkert hos de fleste andre børnefamilier og kageglade sjæle. Når duften af kanel breder sig i køkkenet, begynder mundvandet straks at løbe.
Prøv også min opskrift på snoede kanelknuder TRYK HER
Det er som om, diverse fletteteknikker florerer rundt om på nettet og i blade for øjeblikket – både når det handler om hår og brød – så en flettet kage lå jo lige for.
Denne kanelkrans er faktisk nærmere snoet end flettet, da den kun indeholder 2 dejstykker. Men så kan de fleste være med, og resultatet bliver ret fint.
1 krans, 8-10 personer
Arbejdstid: 35 min.
Bagetid: 20 min.
Hævetid: 1 time
75 g smør
1 dl sødmælk
25 g gær
1 spsk. sukker
½ tsk. salt
1 spsk. kardemomme
2 æg
50 g groft speltmel
250 g hvedemel
Remonce:
100 g smør (blødt)
75 g muscovadosukker (eller farin)
1 spsk. kanel
½ tsk. kardemomme
Drys:
perlesukker (eller flormelis/glasur)
1. Smelt smørret, og lun mælken heri. Opløs gæren i blandingen. Tilsæt sukker, salt, kardemomme og æg. Tilsæt speltmel og derefter lidt hvedemel ad gangen, til dejen er blød og ensartet.
2. Lad dejen hæve tildækket et lunt sted i 30 min.
Remonce:
3. Rør smør med muscovadosukker, kanel og kardemomme til ensartet masse.
4. Rul dejen ud på et meldrysset bord til et rektangel (ca. 60 x 25 cm), og smør remoncen på. Rul dejen sammen til en roulade på den lange led. Skær et snit ned gennem rouladen på langs på nær de første par centimeter. Sno de 2 lange dejstykker, og lad snoningerne vende opad.
5. Form dejen til en krans, og sæt den på en bageplade med bagepapir. Lad den hæve tildækket på et lunt sted i 30 min. Drys med perlesukker.
6. Bag kanelkransen gylden ved 200 grader i ca. 20 min. Lad den afkøle lidt på en bagerist, og servér den lun.