7 opture og 3 nedture fra Copenhagen Fashion Week
Hvis du ikke var en af de heldige få, der sad på forreste række til den københavnske modeuges mange shows, så er du kommet til det rette sted. Her får du nemlig alle højdepunkterne og nedturene fra den populære uge set med vores øjne.
Copenhagen Fashion Week har rødder helt tilbage til 60’erne, nærmere bestemt 1964. På dette tidspunkt hed den Dansk Mode-Uge og var udelukkende en damemodemesse, som årligt blev afholdt som opvarmning til en større messe i Herning Messecenter.
Nu siger kalenderen 2018, og tiden er en anden end dengang i de glade 60'ere, hvor Herning var et af de store samlingspunkter for den danske modeindustri. Traditionen tro var gamle travere, såvel som nye talenter ude i de københavnske gader i år, for at blive klogere på, hvad de danske designere mener, at vi skal gå iklædt til efteråret.
Vi har skåret de mange smukke shows, præsentationer og indtryk ned til 7 opture og 3 nedture. Dem får du her.
7 opture fra Copenhagen Fashion Week
Diversiteten blomstrer. Du skal ikke mange år tilbage for at finde catwalk-shows med udelukkende slanke, hvide kvinder. Heldigvis, var dette ikke tilfældet i år. Her var der nemlig en god og tiltrængt diversitet på catwalken.
Her så vi både modelstjerner som Vincent Beier og Lina Hoss, den feministiske kunstner Maja Malou og den første danske model med tørklæde i Danmark, Amina Adan. Ét af mærkerne med størst diversitet var J. Lindeberg, der havde et cast af modeller, som vi synes, at flere burde kigge langt efter. Det var virkeligt smukt.
Luksuriøse praktikaliteter. I et land som Danmark, hvor regnen siler ned hver anden dag, og vinden ofte suser, er det godt med praktiske sager, der også er pæne. Det præsenterede den lovpriste unge kvindelige designer, Cecilie Bahnsen, blandt andet i Galleri Nicolai Wallner i Nordvest. Her så vi foruden smukke og voluminøse beklædningsgenstande, som måske er mindre praktiske, også mere solide sager som striktrøjer med snøre i ryggen og nederdele i quiltet silke, der om noget må kunne holde på varmen.
Den praktiske tendens var også at finde hos Ganni, Anne Vest og Freya Dalsjø, der hhv. viste vandrestøvler, benvarmere i pels og dametasker lavet i samarbejde med Adax med flere remme, så de kunne bruges på mange måder.
Efterfesten. Hvem kan sige nej til en god efterfest? Og så på Hotel D'Angleterre på Kongens Nytorv i København? Det kan vi ikke. Og det kunne Julie Fagerholts datter, Bex Fagerholt, heller ikke. Det var nemlig lokationen for fremvisningen af mor-og-datter-samarbejdet, der går under navnet Tagged by Bex – en reference til graffiti, som også er samarbejdets logo.
Fra model til mor - og tilbage igen. Danske Emma Oak optrådte forrige vinter med sin flotte gravide mave, og selvom hun i september 2017 kunne fejre Charlies 1 måneds fødselsdag, stod hun knivskarpt på catwalken under Freya Dalsjøs show i Nørrebrohallen. Et comeback, vi er glade for at have været vidne til.
”Video Killed The Radio Star”. By Malene Birger har ikke dræbt nogle radiostjerner, lad os straks gøre det klart. Men brandet havde nedlagt det klassiske catwalk-show og i stedet tyet til en imponerende videoproduktion.
På stolerækkerne i Den Grå Hal på Christiania så vi, hvordan den nye kreative direktør, Mathilde Torp Mader, har tænkt sig, at retningen skal gå for det 15 år gamle brand. Resultatet efterlod os nysgerrige på den kommende kollektion – og særligt én ulden sort stropkjole så smuk ud.
Musikken. Selvom det selvfølgelig handler om tøjet, så handler modeshows også om helhedsudtrykket. Og her er musikken vigtig. Den københavnske modescene har nogle utroligt dygtige DJ's tilknyttet, og særligt Morten Ussing, Blanche, Ganni og Bitte Kai Rands shows, var nogle af de steder, hvor appen Shazam blev flittigt brugt til at opsnappe, hvilke sange det mon var, der blæste ud af højtalerne.
Den bedste takke-gang. Det er måske en mærkelig ting at bemærke, men ikke desto mindre er takke-gangen – altså det tidspunkt, hvor designeren kommer ud og bukker efter showet – altid noget, der efterlader et indtryk.
I Nordhavnen, hvor Bitte Kai Rand holder til, afholdte de deres første show i mange år, og her var takke-gangen ikke gennemsnitlig. Efter det vellykkede show kom den 61-årige designer selv dansende ind og fulgtes ud med modellerne. Mere af den slags, tak!
3 nedture fra Copenhagen Fashion Week
Kopimaskinen er på overarbejde. Der er et ordsprog, der går på, at: ”Imitation is the sincerest form of flattery that mediocrity can pay to greatness” - altså at efterligning af andre er den største kompliment, man kan give dem, der er dygtigere end én selv. Og det kan man sige, at der flittigt blev levet op til under Copenhagen Fashion Week.
Men det er altså ikke noget, vi klapper i hænderne over. For der, hvor dansk mode brillerer allermest, er når brandsene holder sig til deres (egen) kerne, og dén filosofi blev lidt for ofte glemt til dette års modeuge, hvis du spørger os. Ikke flere Balenciaga- og Céline-kopier nu. Tak.
Timingen skred. Det er det, der koster allerflest penge, men det er også det, man som seer lægger allermest mærke til: Kvaliteten af produktionen og timingen i de forskellige shows. For overblikket glipper hurtigt, hvis ikke der er lagt en stram plan for showet, og det skabte lidt forvirring i mere end ét tilfælde under dette års modeuge. Men det kan der jo heldigvis nemt blive strammet op på til næste sæson.
Bare ben. Vi forstår det godt. De nye forårs- og sommervarer er i butikken, og du vil så gerne have dem på. Men, ligegyldigt hvad, så er bare ben i minusgrader altså aldrig en god idé. Vi taler af erfaring – man går hurtigt fra influencer til influenza.
Vi ses til næste sæson!