Eksklusivt undertøjsmærke fjerner tynde mannequiner efter kritik
Det er ikke første gang, et butiksvindue i New York har skabt debat. Først var det American Apparel, der med fuldt overlæg satte debatten i gang, da de udstyrede deres dukker med en ordentlig hårpragt mellem benene.
Og nu er det så det eksklusive undertøjsmærke La Perlas tur til at sætte gang i en debat. Dog ikke med fuldt overlæg. Det er nemlig vrede kunder og forbipasserende, der har henvendt sig, fordi de mener, at butikkens mannequiner er alt for tynde ifølge kvindesitet Jezebel.
For den tilfældigt forbipasserende Michael Rudoy blev det for meget. Han tog et billede af dukken, som han delte på Twitter med kommentaren "Hvordan kan #LaPerla" mene at ribben på en mannequin er i orden?".
Siden har flere internationale medier taget historien op, og den er endt med, at La Perla har skrottet dukkerne:
"Mannequinen på billedet er blevet fjernet fra butikken og vil ikke længere blive brugt i nogle andre La Perla-butikker", svarede de på Rudoys tweet og fortsatte:
"Vi er gang med at redesigne all La Perla-butikkerne ud fra et nyt visuelt koncept og mannequinnerne som lige pt står til udstilling i oves amerikanske butikker, vil ikke længere blive brugt. Vi påskønner og sætter pris på alles kommenterer, tak fordi I gjorde os opmærksom på det."
Det rette mix
Selvom det måske virker som den rette taktik for ikke at få flere vrede kunder på nakken, er det tilsyneladende ikke alle, der har til sinds at droppe sagen.
I kommentarfeltet under artiklen er der således en læser, der mener, at det er lige så diskriminerende at fjerne den tynde mannequin. I stedet burde løsningen være en anden:
"Jeg synes, de skulle have beholdt den. Beholdt den og brugt den sammen med andre mannequiner i andre størrelser. Problemet er ikke, at mannequinerne er for tynde. Problemet er monokultur. Folk er forskellige, og det burde mannequinerne også være for at afspejle og billige det faktum."
LÆS OGSÅ: Modens 7 dødsynder: sådan undgår du dem