Balenciaga skirt bag clutch

Han gjorde mor-jeans, IKEA-posen og dynejakken smart: Her er det næste

Det er mere reglen end undtagelsen, at Balenciaga bruger utraditionelle materialer. Og efteråret er ingen undtagelse: Hug alt fra din bil!

Den 36-årige georgiske Demna Gvasalia, der i 2015 blev kreativ direktør for det franske modehus Balenciaga, har en usammenlignelig evne til at gøre selv de mest kedelige og underlige beklædningsgenstande, materialer og farver til noget af det mest eftertragtede.

Se bare, hvordan han for sit eget mærke Vetements forvandlede Levi’s 501-jeans fra gode klassikere til modebranchens favoritter blot ved at rive dem fra hinanden, sy dem skævt sammen og flossede sømkanter. Gvasalia står også bag tasken, der til forveksling ligner en IKEA-pose og koster omtrent 12.000 kroner med Balenciagas stemplet på.

Jeans fra Vetements.

Under fremvisningen af sidstnævnte modehus’ efterårs- og vinterkollektion 2017, var der flere overraskende elementer. Ud over en hilsen til grundlæggeren Cristóbal Balenciaga i form af kjoler, der havde tydelige referencer til hans tid, var der også hentet elementer fra en overraskende kant – bilens verden.

Her snakker vi ikke kun bilens former, farver og materialer, men deciderede genstande, der findes i en bil. Sidespejle og dækposer som tasker og bilmåtter som nederdele – selvfølgelig i raffinerede materialer og med tilpassede snit, men alle med så tydelige referencer, at det er en tendens, der (for nogen) bliver nem at efterligne.

Balenciagas efterår- og vinterkollektion 2017 med sidespejle og dækposer som tasker og bilmåtter som nederdele.

Den originale tilgang til sit fag, som Demna Gvasalia også har videreført ved roret hos Balenciaga kommer ikke som en overraskelse. Da han blev ansat i 2015 for det franske modehus sagde han til Vogue:

– Jeg vil ikke sige, at jeg forsøger at ramme samme røde tråd, som Mr. Balenciaga, siger Demna Gvasalia til Vogue og fortsatte:

– Men, jeg forsøger at forstå, hvordan han så kvinder.

Vroom, vroom!