Den viser blandt andet, at kun 7 % tænker over, hvordan solcremen opbevares.
Og det er ifølge Connie Mørch, kvalitets- og miljøchef i DermaPharm, ærgerligt, for bl.a. høj varme forkorter solcremens holdbarhed og påvirker effekten:
- Hvis du har solcremen med på stranden, lader den ligge i en varm bil eller køber den fra en stand placeret direkte i solen, skal du være opmærksom på, at solcremen med tiden mister sin effekt og altså ikke beskytter så godt, som du forventer, siger hun i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Find solcremen til din hudtype
Danskerne: solcreme = længere stegetid
Desuden mener 65 % af danskerne fejlagtigt, at brug af solcreme uden videre forlænger perioden, man kan tilbringe i solen.
- Anvendt rigtigt beskytter solcreme din hud ved at blokere for en høj procentdel af solens UV-stråler, når du opholder dig i solen. Men den er ikke et carte blanche til at ligge og stege på stranden. Du skal stadig søge skygge mellem kl. 12 og 15, bruge solhat og ellers følge de fire kendte solråd, siger Connie Mørch i meddelelsen.
Mere viden om sol og solcremer
Hvis du gerne vil have genopfrisket fakta og råd om solcreme - fx hvilke 26 parfumestoffer du helst skal undgå, kan du tjekke Dermas solguide. Hent den på derma.dk/solvifte.
TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse står desuden bag Solkampagnen "Skru ned for solen mellem 12 & 15", og har de fire solråd: skygge, solhat, solcreme og sluk solariet. Læs mere på cancer.dk/forbyg/skru-ned-for-solen
Vidste du, at...
- det primært er mor, der sørger for solcreme til hele familien (64 %). I 18 % af tilfældene er det far.
- 73 % af familier med børn i alderen 0-6 år prioriterer solcreme med mærkningsordninger mod 50 % af familier med teenagebørn.
uddannelse spiller en rolle for holdningen til mærkede solcremer: 45 % af danskere med - grundskole som højest opnåede uddannelse mener, at det er vigtigt, at solcremer er mærkede mod hele 65 % af de med længere videregående uddannelse.
- københavnerne helst vil have mærkede solcremer, og at mærkerne betyder mindst for midtjyderne (68 % vs. 27 %).
- 31 % svarer, at de ved hvilken solfaktor, de bør anvende. 61 % ved det tilnærmelsesvist.
- mændene i højere grad end kvinderne køber solcreme lige før eller på ferien (26 % mod 18 %).
- når solcreme købes i udlandet, er mærkningsordninger er væsentligt vigtigere for småbørnsfamilier end familier med store børn (29 % vs. 22 %). Modsat er prisen vigtigere for teenagefamilier end småbørnsfamilier (26 % vs. 19 %).
Kilde: Derma og YouGov