Derfor er det blevet eftertragtet at have rynker
Da den amerikanske highstreet-tøjkæde American Apparel delte billeder på sin Facebookside af den 62-årige skuespiller Jacky O'Shaughnessy iført lilla blondeundertøj skabte det overskrifter over hele kloden. Det samme gjorde Olsen-tvillingerne, da de valgte den 65-årige Linda Rodin i forårskampagnen for deres luksusmærke The Row.
Det er bare to af de seneste eksempler på en tendens, der for alvor er ved at tage fart, mener Chris Pedersen, redaktør på Cover og Cover Man og vært på DRK's dokumentarserie "Danmarks unikke stilikoner".
- De ældre modeller er gradvist blevet større. For fire år siden bookede det franske modehus Céline modellen Gitte Lee (78) til deres kampagne, stilikonet Iris Apfel (78) var på forsiden af magasinet Dazed and Confused, og på herresiden har vi set Prada bruge skuespiller Willem Dafoe og Jack & Jones Christopher Walken, siger Chris Pedersen og uddyber, at der findes mange flere eksempler. Blandt andet bloggen Advanced Style, som tager street style-billeder af stilfulde kvinder med en vis alder.
- Tidligere er vi især blevet præsenteret for mere styrede historier, som når vi ser en stjerne som Nicole Kidman på den røde løber. Alt er stylet og perfekt, og når journalisterne får lov at stille spørgsmål, er det hele styret af en pressemedarbejder, som sælger en fabrikeret sandhed. Det er vi begyndt at bevæge os væk fra. Vi vil have noget andet og mere at spejle os i. Vi søger substans, siger han.
Lang vej til catwalken
Selvom tendensen er mest udbredt i udlandet, er den også begyndt at bevæge sig til Danmark. Det mener As Øland, kreativ chef for brancheforeningen Dansk Mode & Textil.
- I Danmark har vi blandt andet set det med den 39-årige, franske model Caroline De Maigret på forsiden af Cover og i SS13-kampagnen for Inwear, og senest så vi et opgør med alder under modeugen, hvor både Bettina Bakdal brugte både modeller og almindelige mennesker fra 15 til 59 år på catwalken, siger hun.
Selvom det dog endnu ikke er en gængs ting at se i modebilledet, så ser As Øland de foreløbige tiltag som et udtryk for, at vi så småt er parate til at udvide vores opfattelse af, hvad der er perfekt.
- Jeg tror på en modreaktion på det aldersløse, hvor folk gør alt for at bekæmpe tegn på alderdom. Vi ser tegn på, at den polerede tid, vi lever i, hvor vi skal se perfekte ud med botox og aldrig vise alderstegn, er ved at ændre sig. Vi higer mere efter, at vi skal se ægte ud og vil gerne kunne se forskel på, om folk er 20 eller 60. Vi vil hellere kunne se på et menneske, at det har levet et liv, siger hun.
Selvom et enkelt modeshow under Københavns modeuge gav et praj om udviklingen på dansk jord, mener As Øland dog ikke, at vi skal forvente at se, alle catwalks blive trampet flade af alderspræsidenter fremover.
- Det er for branchen og ikke for "folket". På catwalken skal det mere være tøjstativer, men når det gælder kampagner og magasiner, handler det om image og branding, og det vi skal spejle os i, og der kan være en forskel, siger hun.
LÆS OGSÅ: "Ingen skal begrænses i sit modevalg på grund af størrelse"
Gråt skal få pengene op af lommen
Karen Sjørup, lektor ved Institut for Samfund og Globalisering ved RUC har forsket i kønsmainstreaming og mangfoldighed, og mener, at tendensen især er skabt for at tilgodese forbrugerne. Hun mener ikke, det vil ende med at rokke betydeligt ved vores opfattelse af skønhed – selvom hun håber.
- Jeg tror egentlig ikke på det. Jeg tror mere, det handler om at tilgodese et segment, som er utroligt købedygtigt; kvinder i 60'erne. De har ikke længere børn, der bor hjemme og flere penge mellem hænderne end tidligere, og det er klart, at branchen må tilpasse sig, siger hun.
Hertil kommer, at det bliver mere og mere almindeligt at være i 40'erne og 50'erne og være skilt og single, mener Karen Sjørup.
- Det betyder, at flere i den alder pludselig skal ud og genfinde sig selv og ud på markedet igen. Og derfor er de selvfølgelig interesseret i at have nogle forbilleder, siger hun.
For Chris Pedersen er det mere end bare en sideløbende tendens skabt for at tjene penge.
- Jeg tror, vi kommer til at se mere af det. Det er en erkendelse af, at folk lever længere og kan holde sig flotte længere. Vi er ved at være trætte af jagten på ungdom. Det grå guld også er noget værd. Det har gradvist vokset sig større de seneste seks, syv år, og selvom det måske ikke når helt ned og bliver mainstream, så tyder det på, at det fortsat vil blive mere og mere almindeligt, at vi ser ældre modeller. Jeg håber, det en dag vil være noget, vi slet ikke studser over, slutter han.
LÆS OGSÅ: Så meget har den "perfekte" kvindekrop ændret sig