Derfor fascinerer Medinas raserianfald
Da sangeren Medina i sidste uge gik amok i lufthavnen i Kastrup og rev en Se & Hør-journalist i håret, gav det trafikrekord på ugebladet Her&Nu's website, som bragte en billedserie af optrinnet.
- Vi har oplevet en ekstrem stor interesse. Over to dage fik vi 100.000 brugere på herognu.com, hvor vi normalt har 5.000, og vi fik en million sidevisninger mod normalt at have 100.000, siger Her & Nu's chefredaktør Michael Rasmussen.
Og Her&Nu er ikke alene om at have bragt historien, som hurtigt var ude på stort set alle tabloidmedierne, som bt.dk og eb.dk.
"Jo vildere følelser, jo bedre"
Selv om historien kan virke ligegyldig i en tid hvor de vigtige historier om politiske kriser, økonomisk nedtur og krige trænger sig på, overrasker det ikke Michael Rasmussen, at historien i den grad fanger danskernes interesse.
- Uanset om det er kendte mennesker eller privatpersoner, der viser store følelser, eller om det sker i virkeligheden eller i fiktionens verden, så interesserer alle sig for det. Jo vildere følelser der er tale om, jo bedre. I det her tilfælde giver Medina udtryk for at hun føler sig uretfærdigt behandlet af et medie, og det kommer til udtryk på en meget voldsom måde. Om hun har ret i det eller ej, må folk selv tage stilling til.
Den udlægning får opbakning fra Helle Kannik Haastrup, lektor, ph.d. i medievidenskab på Roskilde Universitet.
- Vi er interesseret i en historie som den, fordi vi er klar over, at stjerneidentiteten en konstruktion, så det er interessant, når der bliver brudt med den. I Medinas tilfælde er det også et brud på den karakter, hun ellers har vist. Der er for eksempel blevet råbt af hende på grund af hendes navn til en koncert, men der stod hun distancen og håndterede det roligt, ifølge mediernes historier.
SE OGSÅ: Medina-optrinnet i lufthavnen
Hvordan kan det være, at kendte mennesker, såsom Medina, bryder sammen selv om de i flere år har været vant til mediernes opmærksomhed?
- Man kan sammenligne med to ekstreme sager som Britney Spears og prinsesse Diana. Hvis et stort pres opretholdes kan selv den mest hårdføre kendte bryde sammen. Og det er her - ud fra et paparazzi-synspunkt - at de 'rigtig' gode billeder kommer frem, siger Helle Kannik Haastrup, som ikke mener at episoden nødvendigvis vil skade Medina, selvom den altså viser, at hun hiver en journalist i håret.
- Det at hun bryder sammen, tror jeg kan falde positivt tilbage på hende som person, fordi hun viser sig som et menneske, der er sårbart og har en grænse for, hvad hun kan holde til. Det kan godt indgå i den officielle fortælling om hende. Det er desuden ikke noget, hun plejer at gøre, og hvis ingen er kommet til skade, sker der formentlig ikke noget ved det.
Vi vil identificere os med stjernerne
For selvom vi beundrer de kendte for deres perfekte ydre og glamourøse liv, ønsker vi også at se bagsiden af medaljen, mener Helle Kannik Haastrup.
- Jo, men der er en dobbelthed i det, for de kendte skal have noget, vi kan genkende os selv i, så der kommer en relation til det, vi formoder er deres virkelige jeg. Vi beundrer dem der skiller sig ud og kan noget særligt, men vi skal også kunne identificere os med dem.
Det får man så lejlighed til i en billedserie på ikke mindre end 18 fotos på Herognu.com, selvom selve Medina-optrinnet varede under to minutter. Det sker ifølge chefredaktør Michael Rasmussen for at undgå, at folk danner sig "alle mulige forestillinger om, hvad der skete", og i stedet kan se det med egne øjne.
Men Medina giver udtryk for, at hun er udsat for et stort mediepres – hvad er jeres ansvar som medie for at bidrage til det?
- Medina er helt klart udsat for et mediepres, men hun har jo ikke noget imod, at medierne laver søde historier med reportager fra koncerter, så pressen skal heller ikke holde sig væk, hvis hun går fra sin kæreste, som Se&Hør-historien gik på - og hvilket hun altså ikke gør. Desuden nævner Medina et bestemt medie og siger, at det har forfulgt hende i tre år, så hendes kritik er ikke henvendt til den danske presse generelt, siger Michael Rasmussen.