Karriereklummen: Elsk din inbox med disse 4 tip
Vi kender det allesammen.Inboxen er dragende – vi både elsker og hader at se, hvad der ligger i den. Og alligevel er vi alt for mange, som lader os drage og tjekker den – også når vi burde holde fri.
Sådan behøver det ikke at være.
Her er mine 4 enkle tip at få styr på dine mailbox-rutiner:
1. Beslut dig for, hvor tit det nødvendigt at tjekke din mailbox. Gerne max. 2 gange i løbet af en arbejdsdag, og måske en enkelt gang om aftenen. Det er "forbudt" at tjekke mails, som det første, når man vågner om morgenen!!
2. Lav en aftale med dig selv om, at det er "forbudt" at tjekke mailboxen på andre end de tidspunkter, hvor du har givet dig selv lov.
3. Sørg for at du altid modtager de nyeste emails øverst i boxen. Så kan du bedre overskue, hvor meget der er kommet ind og hvor vigtigt det er.
4. Og så..... og det her er rigtigt, men svært – svar kun på det, som er nødvendigt at svare på. Jo flere mails du sender, desto flere modtager du. Små mails med "tak" og "i lige måde" er hyggelige og høflige, men giver bare modtageren ekstra arbejde.
Og husk: I gamle dage, var budskabet afsenderens ansvar, når man sendte et brev af sted. Derfor kunne man sende lige så meget som man selv kunne overskue.
I dag – med e-mails – er det modtagerens ansvar – til gengæld ønsker vi alle et hurtigt svar.
Så pas på din kollega og send kun de allervigtigste budskaber videre.
LÆS OGSÅ: Mød kvinden bag den nye karriereklumme
Har du gode ideer til, hvordan man styrer sin mailbox? Så del dem med os i kommentarfeltet herunder: