Dit barn kan forstå, hvad du siger. Men faktisk kan han ikke gøre for, at han ikke altid gør, som du siger – det er hans hjerne ikke klar til! Tag et kig ind i dit barns hoved.
Det er morgen, I skal ud af døren, og du bliver ved med at bede dit barn om at tage tøj på. Igen og igen siger du, at han skal huske sokker, bukser, sko, overtøj og så videre, men det siver ikke ind.
Som forælder er det nemt at tænke, at han ikke gider at høre efter måske slet ikke forstår dig, men sådan er det ikke fat ifølge neuropsykolog Susanne Freltofte.
For eksempel er dit barns hjerne slet ikke klar til at modtage ukonkrete eller mange forskellige beskeder. Især ikke hvis de bliver sagt i morgentravlheden, hvor du står med tandbørsten i den ene hånd og frakken i den anden.
Når du skal give dit barn en besked eller tale med ham om noget, er det derfor vigtigt at skabe det rette rum. Ved at forstå dit barns hjerne bedre, kan du hjælpe hende til at forstå dig, og I kan få en meget roligere morgen. neuropsykolog Susanne Freltofte giver sine bedste bud på hvordan
7 tips til at blive hørt
1. Skab kontakt.
Gå ned i øjenhøjde med dit barn, og læg en hånd på hans skulder. Så er han klar til at modtage din besked.
2. Sig, præcis hvad du vil have.
Undgå upræcise formuleringer som ‘gå op og gør dig klar til at sove’. Dit barn ved ikke, hvad du mener. Tag en ting ad gangen. Start med ‘jeg vil gerne have, at du finder dit nattøj’.
Sig ikke ‘kan du tage din tallerken ud?’, men hellere ‘jeg vil gerne have, at du tager din tallerken ud i køkkenet’. Det er jo netop ikke et spørgsmål!
7. Vær nærværende.
Når du har sat dit barn til at tage tøj på, så bliv hos ham, og hjælp ham igennem processen. Det giver tilstedeværelse og ro, og han lærer at blive i en situation og koncentrere sig om en opgave.
Hjernens ‘direktør’ er ikke flyttet ind
Forrest i dit barns hjerne sidder det, der kaldes pandelapperne. De fungerer som en slags direktør, der styrer hele hjernen ud fra de erfaringer, den har samlet sammen.
For eksempel kan direktøren fortælle hjernen, at ‘hvis du ikke tager tøj på nu, kommer vi for sent ud af døren’.
Pandelapperne modnes sent og langsomt – derfor er dit barn ikke i stand til at tænke i fremtidsscenarier og lægge planer ud fra tidligere erfaringer.
I fire-fem-års-alderen begynder direktøren i højere grad at ‘tage notater’ og opsamle erfaringer at bygge videre på.