Kan børn lege og lære på én gang? Selvfølgelig, mener forfatterne bag en ny håndbog til forældre med 125 sjove lærerige lege. Få inspiration til lærerige lege med dit skolebarn.
Af: Marianne With Bindslev, Vores Børn Sund familie, forår 2011
Det er mandag, ungerne er hjemme fra skole og institution, og Pernille Brinch skal i gang med madlavningen i en fart. Anders på fem år melder sig frivilligt til at skrælle gulerødderne til råkostsalaten, og mor river dem.
De finder ud af at give tingene i køkkenet navne, der passer sammen. Rivejernet bliver til Rita Rivejern, guleroden til Georg Gulerod, og blusset på komfuret, hvor spaghettien står og buldrer, bliver til Gitte Gasblus.
“Anders elsker at rime – især hvis det er frækt. Vi grinede så meget over navnene,” siger Pernille Brinch, medforfatter til bogen Legendelet – sådan vil børn elske at lære.
At lege og lære på en og samme tid er da netop også, hvad hendes femårige dreng Anders – ud over hygge og et godt grin sammen med mor – får ud af køkkenlegen, pointerer hun.
Ud over at være mor til femårige Anders og hans to ældre brødre er Pernille Brinch uddannet skolelærer og altså medforfatter til en ny bog om leg og læring, som hun har skrevet sammen med kollegaen Pernille Ladegaard Pedersen, der har virksomheden Time2Learn, hvor hun underviser børn, som har brug for hjælp til fag, de har det svært ved.
Med de to forfatteres legebog i hånden kan du få inspiration til fortællinger, rim og remser til at træne sprog sammen med dit barn. Ligesom I kan få gode ideer til at gemme ting, som dit barn skal huske bagefter – noget der styrker dit barns evne til at huske og koncentrere sig. I kan også lege med tal og mængder, så dit barns forståelse for matematik bliver større.
“Hvis Peter har det svært med tal, gælder det om at gøre det sjovt for ham derhjemme – for han skal jo lære det på en eller anden måde,” siger Pernille Brinch.
Hun understreger, at du endelig ikke skal gøre dit barn opmærksom på, hvad det er, han lærer, når I leger. Det er der ingen grund til.
Nogle af legene i bogen er gamle klassikere. Mange vil nok kunne nikke genkendende til for eksempel Jorden er giftig og terningespillet Meyer. Andre lege er opfundet eller videreudviklet hjemme hos forfatterne – eksempelvis legen Bliv ven med et træ.
Annonse
Pernille Brinch, hendes mand og deres tre drenge var en dag ude at samle bog og andre ting til juledekorationer i skoven. De gik og kedede sig lidt og fandt på at lege en leg, som Pernille Brinch kendte fra skolen. Legen går ud på, at en person får bind for øjnene, bliver drejet rundt og så skal famle sig frem til et af familiemedlemmerne og gætte, hvem vedkommende er.
Legen var lidt for let, så drengene fandt på, at i stedet for at gætte en person, skulle de gætte et træ ved at få bind for øjnene, føle på et træ og mærke på barken, indtil en af drengene var sikre på at kunne genkende træet. Bagefter blev drengen ført tilbage til startpunktet, fik bindet fjernet og skulle dernæst finde det udvalgte træ igen.
“Det er forbløffende, så dygtige børn er til at lægge mærke til detaljer i barken,” fortæller Pernille Brinch.
I dette tilfælde kræver legen en skov og et halstørklæde – og sådan er det med mange af legene: De kræver ikke alverdens dikkedarer og dippedutter for at komme i gang. Alle legene i bogen er illustreret, og mens du læser reglerne, kan dine børn på hver side gå på jagt efter et markeret e – efter Find Holgerkonceptet.
En fireårig lærer i jagten, hvordan et e ser ud, men en otteårig kan læse ordet op og vurdere, om netop dette e har en lyd som et æ (bedstemor), eller et e som i en endelse (endelse).
“Hjemme hos os ville jeg have tre utålmodige drenge hængende over ryggen, hvis de ikke havde noget at give sig til, mens jeg læste reglerne,” forklarer Pernille Brinch grinende og tilføjer, at så lærer børnene jo også lidt om bogstaver, mens de venter på mor.
Spruttende vulkan
Antal: 2 personer eller flere
Det skal I bruge:
En tom ½-liters flaske (glas eller plastik), 2 spsk. bagepulver, 1 dl opvaskemiddel, rød eller gul frugtfarve og 2 dl eddike. Ler, sand eller papmache. Eventuelt affaldssække eller et underlag, der må blive beskidt.
Sådan gør I:
Denne leg sviner lidt, men er spændende. I kan eventuelt bruge et underlag af opsprættede affaldssække eller lignende for at gøre oprydningen lettere.
Sæt flasken i midten. Dette er vulkankrateret. Byg en vulkan af ler eller papmache op omkring flasken. Gerne med sprækker og revner, hvor lavaen kan flyde ned over bjerget. Alternativt kan I bygge vulkanen af sand i en sandkasse.
Hvis I bruger ler eller papmache, skal vulkanen tørre. Vent gerne en dag med at fortsætte.
Put bagepulver, opvaskemiddel og frugtfarve i den tomme flaske i vulkanen.
Nu kommer det sjove. Tag eddiken og put det ned i flasken til de andre ingredienser. Pas på, gå tilbage og se, hvordan vulkanen går i udbrud.
Når eddiken kommer ned i flasken, reagerer det med bagepulveret, så der dannes lava. Se, hvordan det flyder op over vulkanens kraterkant og ned ad vulkanens sider. For at gøre det rigtigt spændende kan man lave byer, der bliver ramt af den altødelæggende lava.
Det lærer dit barn:
Bagepulver er basisk og eddike er syre. Når man hælder en syre (eddiken) i en basisk blanding (bagepulver) sker der en neutraliseringsreaktion, hvor der bliver dannet vand og CO2. CO2 er en luftart, der stiger op.
Når det sker i sæbe, bliver det til skum. Derfor vælter skummet ud over kanten af flasken som ‘lava’.
gallery6billeder
Snus krus
Antal: To personer
Det skal I bruge:
Fire krus og forskellige madvarer, der dufter eller lugter. Dit barn går ud af køkkenet, imens du finder fire forskellige ting, som lugter eller dufter. Læg en madvare i hvert krus. For eksempel et stykke ananas, kanel, banan og citron.
Sådan gør I:
Før dit barn ind i køkkenet med bind for øjnene, og lad ham lugte sig frem til, hvad der er i hvert krus, og gætte forbogstavet.
Det lærer dit barn:
Legen stimulerer lugtesansen, som vi sjældent inddrager bevidst, når nyt stof skal indlæres.
gallery6billeder
Jeg giver svarene, I har spørgsmålet
Antal: 2-4 personer
Sådan gør I:
En af jer tænker på et dyr, en begivenhed, en ting eller et begreb. Personen skal nu fortælle en oplysning ad gangen, der langsomt gør det lettere at gætte. Informationerne skal i starten være meget generelle, så de andre ikke straks gætter, hvad vedkommende tænker på.
For eksempel “den findes om vinteren” eller “både børn og voksne laver dem”. I andre i bilen skal nu komme med bud på, hvad det kan være. Hver person får ét gæt per ny oplysning. Legen bliver ved, indtil ordet er gættet.
For eksempel:
Den er kold.
Er det en is? Nej.
Den er udenfor.
Er det en snemand? Nej.
Man kan bygge den i sne.
Er det en sneborg? Nej.
Man kan sidde inde i den.
Er det en iglo? Ja.
Det lærer dit barn:
– Sproglig opmærksomhed. Denne leg træner kategorisering af begreber og overbegreber, da man skal bevæge sig fra et overbegreb til underbegreber. Hver oplysning skal være mere og mere specifik.
– Analyse. I bliver bedre til at komme med få oplysninger og langsomt gøre svarene lettere. Det er ikke sjovt, hvis de andre gætter det med det samme. Derved øver man at kunne antyde et begreb uden at sige begrebet højt. Dette er en vigtig forståelse, når man senere arbejder med tekstanalyser, hvor meget bliver antydet, så man bliver nødt til at ‘læse mellem linjerne’.
Alle legene er fra bogen ‘Legende let’ af Pernille Brinch og Pernille Ladegaard Pedersen.
gallery6billeder
Monster-kloning
Antal: 2 personer
Det skal I bruge:
Papir og tegneredskaber
Sådan gør I:
Bed barnet om at tegne et skørt fantasimonster, som kun barnet må se. Barnet skal nu forklare morfar, hvordan tegningen ser ud, og morfar skal nu selv prøve at tegne det, han hører. Ligner det den tegning, som barnet har lavet?
I kan også tegne blomster, fantasidyr eller basale geometriske former som cirkler og firkanter. Hvis I vælger at tegne geometriske figurer, kan I bruge en lineal og en passer for at gøre tegningerne mere præcise. Det er derved nemmere at gengive tegningen nøjagtig, da I kan bruge begreber som radius og længde målt i centimeter.
Det lærer dit barn:
– Rumlig forståelse. Legen træner barnets rumlige forståelse, da det i sin instruktion skal forklare, hvordan de forskellige elementer forholder sig til hinanden.
– Kommunikation. Legen opbygger et nøjagtigt sprog.
– Geometri. Barnet skal genkende og gengive kendte geometriske former.
gallery6billeder
På kant med tændstikæsker
Antal: To personer eller flere
Det skal I bruge:
En tændstikæske, en tus, papir og blyant.
Sådan gør I:
Start med at skrive point på tændstikæsken. På den ene svovlside skriver I +5, og på den anden svovlside -5. På den ene af de store sider +1 og på den modsatte store side -1. På den ene ende skrives +10 og på den anden ende -10. Nu kan tændstikæsken fungere som en slags terning.
Tændstikæsken lægges på kanten af bordet på svovlsiden, så den ene ende stikker lidt ud over bordkanten. Hold din pegefinger parat ind under æsken. Før nu din pegefinger hurtigt opad under tændstikæsken, så æsken vender sig i luften og lander på en af kanterne. Alle siderne giver eller fratager point. Lad dit barn føre regnskab på et stykke papir. Nu er det næste spillers tur.
Hvis en spiller er uheldig at få under nul i det samlede regnskab, forbliver hun på nul point. Så ingen af jer kan på noget tidspunkt have minuspoint i det samlede regnskab. Hvem når først 50 point?
Variation: Man kan gøre regnestykkerne sværere ved at bruge tal som 3, 7 og 13 i stedet for 1, 5 og 10.
Det lærer dit barn:
Plus og minus er noget af det første inden for regning, dit barn lærer i skolen. Det er grundlaget for at forstå mere kompliceret matematik senere hen. Legen lærer også det lidt større barn at begribe, hvad begrebet sandsynlighed er – hvad er lettest at slå?
gallery6billeder
Pandelampeleg
Antal: To-tre personer
Det skal I bruge:
Pandelampe eller en lommelygte, post-it-sedler og en blyant. Sæt post-it-sedler med enkelte ord eller hele sætninger på væg, gulv eller loft i badeværelset. Sluk så lyset, og giv dit barn en pandelampe eller en lille lommelygte, så han kan finde sedlerne og læse højt i mørket.
Sådan gør I:
Dit barn må ikke tage sedlerne med ud, men skal huske, hvad der står og så skrive dem ned på ny inde ved spisebordet.
Det er helt o.k. at gå frem og tilbage til badeværelset flere gange for at se, hvordan ordene staves og for at finde flere ord. Måske kan ordene sættes sammen til en sætning som for eksempel “vi skal have din livret til aften”. Bagefter kan I bytte, så det er dig, der skal finde og læse sedler i mørket.
Variation:
Det kan være en sjov måde at øve staveord eller diktatord på. Staveord er ord, børnene ofte får med hjem fra skole, som de skal øve.
Det lærer dit barn:
Det er en slags vandrediktat, hvor dit barn læser og bagefter skal huske, hvordan ordene staves. Det er rigtig god stavetræning.
Om vinteren, når det bliver tidligt mørkt, kan I flytte legen udenfor. Her skriver I ordene direkte på terrassen, vejen eller i sneen. I kan også sidde og læse i en bog ved pandelampens skær. Det at gøre læsesituationen anderledes og spændende er ofte meget motiverende for børn.