Kan børn lege og lære på én gang? Selvfølgelig, mener forfatterne bag en ny håndbog til forældre med 125 sjove lærerige lege. Få inspiration til lærerige lege med dit skolebarn.
Af: Marianne With Bindslev, Vores Børn Sund familie, forår 2011
Det er mandag, ungerne er hjemme fra skole og institution, og Pernille Brinch skal i gang med madlavningen i en fart. Anders på fem år melder sig frivilligt til at skrælle gulerødderne til råkostsalaten, og mor river dem.
De finder ud af at give tingene i køkkenet navne, der passer sammen. Rivejernet bliver til Rita Rivejern, guleroden til Georg Gulerod, og blusset på komfuret, hvor spaghettien står og buldrer, bliver til Gitte Gasblus.
“Anders elsker at rime – især hvis det er frækt. Vi grinede så meget over navnene,” siger Pernille Brinch, medforfatter til bogen Legendelet – sådan vil børn elske at lære.
At lege og lære på en og samme tid er da netop også, hvad hendes femårige dreng Anders – ud over hygge og et godt grin sammen med mor – får ud af køkkenlegen, pointerer hun.
Ud over at være mor til femårige Anders og hans to ældre brødre er Pernille Brinch uddannet skolelærer og altså medforfatter til en ny bog om leg og læring, som hun har skrevet sammen med kollegaen Pernille Ladegaard Pedersen, der har virksomheden Time2Learn, hvor hun underviser børn, som har brug for hjælp til fag, de har det svært ved.
Med de to forfatteres legebog i hånden kan du få inspiration til fortællinger, rim og remser til at træne sprog sammen med dit barn. Ligesom I kan få gode ideer til at gemme ting, som dit barn skal huske bagefter – noget der styrker dit barns evne til at huske og koncentrere sig. I kan også lege med tal og mængder, så dit barns forståelse for matematik bliver større.
“Hvis Peter har det svært med tal, gælder det om at gøre det sjovt for ham derhjemme – for han skal jo lære det på en eller anden måde,” siger Pernille Brinch.
Hun understreger, at du endelig ikke skal gøre dit barn opmærksom på, hvad det er, han lærer, når I leger. Det er der ingen grund til.
Nogle af legene i bogen er gamle klassikere. Mange vil nok kunne nikke genkendende til for eksempel Jorden er giftig og terningespillet Meyer. Andre lege er opfundet eller videreudviklet hjemme hos forfatterne – eksempelvis legen Bliv ven med et træ.
Annonse
Pernille Brinch, hendes mand og deres tre drenge var en dag ude at samle bog og andre ting til juledekorationer i skoven. De gik og kedede sig lidt og fandt på at lege en leg, som Pernille Brinch kendte fra skolen. Legen går ud på, at en person får bind for øjnene, bliver drejet rundt og så skal famle sig frem til et af familiemedlemmerne og gætte, hvem vedkommende er.
Legen var lidt for let, så drengene fandt på, at i stedet for at gætte en person, skulle de gætte et træ ved at få bind for øjnene, føle på et træ og mærke på barken, indtil en af drengene var sikre på at kunne genkende træet. Bagefter blev drengen ført tilbage til startpunktet, fik bindet fjernet og skulle dernæst finde det udvalgte træ igen.
“Det er forbløffende, så dygtige børn er til at lægge mærke til detaljer i barken,” fortæller Pernille Brinch.
I dette tilfælde kræver legen en skov og et halstørklæde – og sådan er det med mange af legene: De kræver ikke alverdens dikkedarer og dippedutter for at komme i gang. Alle legene i bogen er illustreret, og mens du læser reglerne, kan dine børn på hver side gå på jagt efter et markeret e – efter Find Holgerkonceptet.
En fireårig lærer i jagten, hvordan et e ser ud, men en otteårig kan læse ordet op og vurdere, om netop dette e har en lyd som et æ (bedstemor), eller et e som i en endelse (endelse).
“Hjemme hos os ville jeg have tre utålmodige drenge hængende over ryggen, hvis de ikke havde noget at give sig til, mens jeg læste reglerne,” forklarer Pernille Brinch grinende og tilføjer, at så lærer børnene jo også lidt om bogstaver, mens de venter på mor.
Pandelampeleg
Antal: To-tre personer
Det skal I bruge:
Pandelampe eller en lommelygte, post-it-sedler og en blyant. Sæt post-it-sedler med enkelte ord eller hele sætninger på væg, gulv eller loft i badeværelset. Sluk så lyset, og giv dit barn en pandelampe eller en lille lommelygte, så han kan finde sedlerne og læse højt i mørket.
Sådan gør I:
Dit barn må ikke tage sedlerne med ud, men skal huske, hvad der står og så skrive dem ned på ny inde ved spisebordet.
Det er helt o.k. at gå frem og tilbage til badeværelset flere gange for at se, hvordan ordene staves og for at finde flere ord. Måske kan ordene sættes sammen til en sætning som for eksempel “vi skal have din livret til aften”. Bagefter kan I bytte, så det er dig, der skal finde og læse sedler i mørket.
Variation:
Det kan være en sjov måde at øve staveord eller diktatord på. Staveord er ord, børnene ofte får med hjem fra skole, som de skal øve.
Det lærer dit barn:
Det er en slags vandrediktat, hvor dit barn læser og bagefter skal huske, hvordan ordene staves. Det er rigtig god stavetræning.
Om vinteren, når det bliver tidligt mørkt, kan I flytte legen udenfor. Her skriver I ordene direkte på terrassen, vejen eller i sneen. I kan også sidde og læse i en bog ved pandelampens skær. Det at gøre læsesituationen anderledes og spændende er ofte meget motiverende for børn.