Vi pakker vores børn ind i vat i stedet for at fokusere på sund opdragelse, fordi vi gerne vil have, de skal være glade og ikke slå sig for meget på livet. Men det er misforstået omsorg.
Man skal ikke sige ‘nej’ for at såre, men for at markere, hvor man står. Forældre, som altid siger ja, ender som dørholdere og fungerer ikke som rollemodeller for børnene. Ordene er familieterapeut Jesper Juuls, og hans bog er et must, hvis du gerne vil blive bedre til at sige nej – uden at frygte konflikter med dit barn.
Kunsten at sige nej – med god samvittighed af Jesper Juul, forlaget Apostrof, 2006.
gallery4billeder
Til dig med en tween
En fin og lettilgængelig håndbog til forældre til tweens (8-12 år). Du får indblik i, hvad der optager dit barn, og tips til hvordan I kan tale sammen uden at misforstå hinanden. Bogen giver også inspiration til, hvordan du bedst støtter dit barn i at udvikle sig til et ansvarligt og selvstændigt menneske med et godt selvværd.
Tweens af Pia Beck Rydahl og Pernille W. Lauritsen, Politikens Forlag, 2010.
gallery4billeder
Til dig med det et-treårige barn
Selvstændighedsfasen omkring et-treårsalderen er et af de tidspunkter, hvor vi føler os mest udfordret som forældre, men det er også første skridt på vejen til at lade dit barn udvikle sig og gøre sig sine egne erfaringer. God bog, hvis du vil forstå denne selvstændighedstrang og have gode råd til, hvordan du bedst støtter dit barn.
Ka’ selv – vil selv. Men du må hjælpe mig af Grete Kragh-Müller, forlaget Aschehoug, 2003.
gallery4billeder
Til dig, der gerne vil forstå dit barn bedre
Et oplagt sted at begynde, hvis du gerne vil se din rolle som forælder i et nyt lys – og lære at forstå dit barn bedre. Bogen er blevet en moderne klassiker i opdragelse. Både forældre og fagpersoner frekventerer familieterapeut Jesper Juuls bestseller for at forstå, hvordan du kan opbygge sunde og frugtbare relationer til børn og unge.
Dit kompetente barn af Jesper Juul, forlaget Apostrof, 2008.
(4 billeder)
Faktaboks
“Life is never fair, and perhaps it is a good thing for most of us that it is not.”
Forfatter Oscar Wilde
“Vi skal ikke pakke børn ind i vat og bomuld – vi skal pakke dem ind i gode, stærke fortællinger. Ingen emner er for store til børn. Det er vigtigt, at de voksne tør at dele de basale følelser og tilværelsens gåder med børn for at gøre dem livsduelige.”
Børnebogsforfatter Astrid Lindgren
“Man kan altså kort sagt ikke opdrage på eller undervise børn uden i et eller andet omfang at komme til at genere dem lidt.”
Filosof og forfatter Fernando Savater
Hun er 18 og vil gerne klippes. Der er bare det ved det, at hun aldrig selv har prøvet at ringe til frisøren, ligesom hun aldrig har siddet i frisørstolen uden sin mor. Derfor kommer hun ikke af sted til frisøren, for hun ved faktisk ikke, hvordan hun bestiller en tid, og hun ved slet ikke, hvad hun skal sige til frisøren, når først hun sidder i stolen.
Det lyder som en historie, der er for god til at være sand, men ikke desto mindre er det en historie, familiecoach Pia Beck Rydahl har hørt mere end en gang. Børn, der er på vej til at blive voksne, som ikke kommer til frisøren, fordi de ikke ved, hvordan man gør – og fordi deres forældre af ren og skær kærlighed har glemt at give slip på dem.
“Jeg møder mange familier med teenagere, som har det svært. Forældrene er frustrerede over, at deres børn ikke kan klare sig selv, og teenagerne føler sig presset over pludselig at skulle tage et ansvar, de aldrig har haft. De er blevet så afhængige af deres forældre, at de ikke tror, de kan klare sig uden,” siger Pia Beck Rydahl.
I de senere år har der været meget tale om såkaldte curlingforældre, der løber foran deres børn og fejer alle forhindringer af vejen, så børnene kommer igennem livet uden at løfte en finger selv. Opdragelse med service på 24 timer i døgnet. Denne artikel handler ikke om curlingopdragelse eller servicemødre. Den handler om, at rigtig mange af os – i den bedste mening – pakker vores børn ind i vat. I stedet for at give vores børn friheden til at gøre deres egne erfaringer lærer vi dem, at de ikke kan klare sig uden os.
Ofte har vi selv en rem af huden, når vi overbeskytter og kontrollerer vores børn. Mikael Thastum oplever, at mange af de forældre, han møder via sit arbejde med deres børn, selv lider eller har lidt af angst, og at de derfor mere eller mindre bevidst overfører deres egne bekymringer til barnet.
“Mange forældre gør sig helt urealistiske bekymringer om, hvad der kan ske med deres barn, og de overfører de bekymringer til barnet. For barnet kan det få store konsekvenser, fordi det lærer, at det hverken kan eller tør handle på egen hånd. Selv om det ikke er hensigten, får barnet en opfattelse af, at verden er et farligt sted at være,” siger Mikael Thastum.
Han opfordrer os til at bruge detektivtænkning både på vores egne og på vores børns tanker. Detektivtænkning er en metode, som Mikael Thastum stum bruger på
Angstklinikken, og den handler i al sin enkelhed om, at vi skal udfordre vores bekymringer. Når din femårige datter spørger, om hun må gå til købmanden henne om hjørnet, tænker du måske, at det er en dårlig ide, fordi hun både kan blive kørt over og bortført af en mystisk mand i en rusten bil. Det er den type angst og vrangforestillinger, der ifølge Mikael Thastum forhindrer vores børn i få små succesoplevelser i hverdagen.
I USA viser undersøgelser, at forældre mener, at børn skal være 14 år, før de må gå ud at lege alene, fordi forældrene frygter, at deres børn bliver bortført eller overfaldet. Hverken i USA eller i Danmark er der dog dokumentation for, at bortførelser og overgreb mod børn har været stigende de seneste 20 år. Tværtimod ser tallene ud til at være faldende.
Når vores frygt ikke står mål med virkeligheden, kan vi med god samvittighed bruge detektivtænkningen til at spørge os selv: Hvor sandsynligt er det, at min datter bliver kørt over, når vi bor på en stille villavej, og hun ikke skal krydse nogen veje på turen? Hvor sandsynligt er det, at der lige netop i dag skulle komme en mystisk mand og tage mit barn med? Og måske særligt: Hvad vil det betyde for min datter, at hun får lov til at gå alene til købmanden? Hvad vil det gøre ved hendes selvværd, at jeg viser hende den tillid?
“Det er helt afgørende, at vi som forældre hele tiden spørger os selv, hvilke små skridt vi kan tage sammen med vores barn, som kan være med til at gøre det mere selvstændigt. Du er nødt til at kaste bolden, for at dit barn kan lære at gribe den – og ikke mindst at samle den op og prøve igen, hvis barnet taber bolden. Dit barn skal have erfaringer med, at selv når det ikke kommer i mål, så går det alligevel,” siger Pia Beck Rydahl.
Mor har plaster med!
‘Pas på du ikke falder ned!’ ‘Jeg vil ikke have du kravler så højt op.’ ‘Lad være med at køre for stærkt på cyklen.’ ‘Hold mig i hånden, når vi går ned af bakken, så du ikke falder ned.’ Vi er mange, der har hørt os selv råbe advarsler til vores barn, mens det nærmest uafvendeligt udfordrer både dets egne grænser og tyngdekraftens love. I virkeligheden burde vi nok snarere vende ryggen til og lade barnet hoppe, klatre og løbe alt, hvad remmer og tøj kan holde – og så stå klar med plaster, når det undervejs får skrammer på knæ og albuer. Flere undersøgelser peger nemlig på, at børn har godt af at udfordre sig selv fysisk.
Den newzealandske psykolog Richie Poulton har for eksempel fundet ud af, at børn, der har klatret i træer, ikke i samme grad udvikler højdeskræk senere i livet som børn, der ikke har haft mulighed for at gøre samme erfaringer. Det samme gælder separationsangst, hvor børn, der tidligt har fået lov til at blive væk fra deres forældre som en del af en leg, er mindre separationsangste i teenageårene end børn, hvor forældrene altid har holdt et vågent øje med dem.
To forskere i fysisk opvækst, Ellen Beate Sandseter og Leif Kennair fra Norge, har ligeledes undersøgt sammenhængen mellem børns muligheder for at prøve deres fysiske grænser af og deres psykiske velbefindende. I deres forskningsartikel Children’s Risky Play from an Evolutionary Perspective er konklusionen helt og aldeles entydig: Fysisk udfoldelse giver psykisk stærkere børn.
De af os, der er beriget med drengebørn, ved, at de særligt i børnehavealderen og den tidlige skolealder kan være mere end almindeligt optagede af at kæmpe med hinanden. Det kan se voldsomt ud, og vi tager måske os selv i at afbryde drengenes leg, fordi vi er bange for, at de kommer til skade, men også her kan det være en god ide at træde et skridt tilbage.
“Slåskampe eller kamplege er et af de vigtigste elementer i forhold til børns udvikling, specielt deres sociale kompetencer. Det er yderst veldokumenteret, at især drenges evne til at håndtere deres egen aggression og vrede i høj grad opbygges ved, at de afprøver sig selv i kampe med andre,” har en af de norske forskere, Ellen Beate Sandseter, tidligere sagt i en artikel til Dcum.dk, Dansk Center for Undervisningsmiljøs hjemmeside.
Også familieterapeut Jesper Juul taler for, at børns slåskampe er en vigtig del af livet.
“Muligheden for at opleve, eksperimentere med, lære om og integrere sin egen aggression er absolut nødvendig for at få et liv med meningsfulde relationer – sociale såvel som personlige – til andre mennesker,” har han sagt til Dagbladet Information i forbindelse med udgivelsen af sin seneste bog Aggression – en naturlig del af livet.
Voksne mennesker, der ikke har lært at håndtere negative følelser, er sjældent sjove at være sammen med, men i virkeligheden behøver vi ikke at anstrenge os for at lære vores barn, at verden nogle gange spænder ben.
“Børn skal lære at håndtere ulyst og frustration, men det sker jo automatisk, for de er jo nødt til at stå i kø i Tivoli, og de er nødt til at vente med at se Disney Sjov til fredag aften klokken syv. Det er ikke noget, vi forældre kan løse for dem – uanset hvor meget vi gerne ville. På den måde lærer virkeligheden helt af sig selv børnene, at ingen kan få alt hele tiden,” siger Knud Romer.
Annonse
Pia Beck Rydahl breder pointen ud til konflikter generelt. Ifølge hende forsøger vi alt for ofte at undgå konflikter med vores børn, ligesom vi ender med at mægle mellem børn, der skændes eller slås, i stedet for at lade dem selv forsøge at finde en vej gennem konflikten. Vi forældre bør i højere grad se konflikter som en mulighed for, at barnet kan udvikle sig, påpeger Pia Beck Rydahl:
“Børn, der ikke har lært at være vrede og kede af det, bliver ofte meget forskrækkede over sig selv, når de bliver større, fordi de ikke ved, hvordan de skal håndtere vrede og skuffelser over noget på en hensigtsmæssig måde.
Eksperterne er enige om, at vi er en generation af forældre, der er engagerede og omsorgsfulde, og når vi pakker vores børn ind i vat, gør vi det i den bedste mening. Men en gang imellem er vi nødt til at sende de små poder ud i verden og tro på, at de kommer helskindet tilbage. Ellers ender vores barn med at ligge i smørhul hjemme i dobbeltsengen, når han i stedet burde lige i ske med sin kæreste.