Alexander Wang

Topdesignere kvitter på stribe – hvem skal overtage?

Vi har øjnet en ny tendens hos modehusene.

Vi har øjnet en ny tendens hos modehusene. Og det er hverken brede bukser eller nye kjolelængder. Desværre lader der til at være gået mode i at skifte chefdesignere ud for tiden. Sidste år blev det annonceret, at den mangeårige designer hos Lanvin, Alber Elbaz, ikke længere skal være den kreative hjerne bag husets kreationer. Det samme med Raf Simons, der ikke længere har skrivebord og skitseblok hos Dior. På samme måde blev det kendt, at Alexander Wang har forladt Balenciaga, ligesom der har været gang i svingdøren hos Gucci, Hermés, Margiela og Donna Karen de sidste sæsoner. Men hvem skal overtage, når chefdesignerne forlader deres topstillinger. Er der overhovedet talentmasse nok til at fylde alle de stole?

LÆS OGSÅ: Sådan defineres et stilikon

Den mangeårige designer hos Lanvin, Alber Elbaz og skuespillerinde, Meryl Streep.

Designerne er der - du kender dem bare ikke

Mange af modehusene tænker muligvis så gammeldags, at de synes, det er nødvendigt at fylde chefdesignerskoene ud med navne, der allerede er kendte i modebranchen. Det mener designer tidligere underviser ved Designskolen Kolding, Bettina Bakdal.

Célines Phoebe Philo har f.eks. været nævnt som et bud på en Dior-arvtager, og Alber Elbaz er også en mulighed, nu han er blevet ledig. Men skal det nødvendigvis være de allerede etablerede navne, der skal følge hinanden efter i diverse modehuse? Nej, det mener de eksperter, Eurowoman.dk har snakket med. De er alle enige om, at der er masser af talent at tage af. Vi kender bare ikke navne på dem endnu.

LÆS OGSÅ: Model: "Jeg vil ikke sammenlignes med andre end mig selv”

- Der er masser af designtalenter ude i verden. Vi har også mange danske designere, der sidder rundt omkring i de store modehuse, som vi ikke aner noget om. Jeg har selv sendt flere af mine egne studerende til New York og Paris. De er der ude, men de skal jo have deres erfaringer, før de kommer i en chef stol, siger Betinna Bakdal.

For selv om mange måske tror det, er det ikke chefdesigneren alene, der skaber en kollektion. Der er typisk et kæmpe hold af assisterende designere hos de store modehuse. Det er bare chefdesigneren, der får lov at gå ud på catwalken og høste applausen, når tøjet bliver vist frem til modeugerne.

LÆS OGSÅ: 10 øreringe til dig, der ikke har huller i ørerne

Vikarierende genier

Der har altid været rokeringer i modebranchen – selv om vi ser ekstra mange af dem lige nu. Vikarierende genier, kalder ekspert i luksusmode Erik Hansen-Hansen fænomenet. Begrebet har han fra sociologen Pierre Bordieu, der har beskrevet, hvordan en kunstner ikke kan erstattes af en arvtager i kunsten;

- Men i moden ser vi nye genier komme ind og overtage efter modehusets grundlægger. Det er fordi, at modehusene er så stærke brand i sig selv, siger Hansen-Hansen.

Det eneste sted, han ser en fare, er hos Chanel, hvor Karl Lagerfeld er blevet så synonymt med huset, at det er svært at se, hvordan det skal føre sin arv videre uden ham.

- Karl Lagerfeld er en slags renæssancemenneske. Den, der kommer til at overtage efter ham, får så meget mere opmærksomhed, end de andre designere får. Og lur mig, om det ikke bliver en, der allerede er ansat hos Chanel, der kommer til at tage over efter ham, siger Hansen-Hansen.

Altså endnu et navn fra kulissen, vi ikke kender i forvejen.

Karl Lagerfeld.

Chefdesigneren bliver en cirkushund på Instagram

Imens ser modeekspert og kreativdirektør hos Grenaa Creative et andet problem. For selv om der er talenter nok, kan man mistænke modehusenes ejere for at vælge nye chefdesignere ud fra, hvem de kan styre.

- Vi kræver for meget i dag af mennesker med kreative evner. Det gælder skuespillere, musikere, chefdesignere. Du skal jo dels være kreativ, du skal have den vildeste social media-strategi, du skal være bedste venner med alle kendisser, og du skal hele tiden præstere. I gamle dage tog designeren Yves Saint Laurent et halvt år til Marokko. Det er der slet ikke tid til i dag, siger han og stiller spørgsmålet: Er det den rigtige designer, der får jobbet?

- Vi skal være alvorligt bekymrede for, om det er de bedste, vi får, for jeg tror simpelthen, der er nogen, der giver op pga. af det pres, der er, fordi det ikke bare er, at lave en flot kjole. Der er så meget mere i det, siger Kim Grenaa.

LÆS OGSÅ: Kig med, når Melissa Bech kridter danseskoene

LÆS OGSÅ: Denne dansker er blandt de mest populære forsidemodeller i år

LÆS OGSÅ: ”Jeg vil være hende med kedeldragterne, som Diane von Fürstenberg var det med slå-om-kjolen”