Da hun mistede sin mand, blev særligt én ting vigtig: Nu hyldes 81-årige Bente for det
Bente Pedersen er 81 år og har ingen planer om at stoppe som kassedame. Hvis Lidl-appen driller, hjælper hun gerne med teknikken, og kunderne roser hende for at være et fantastisk menneske, der vil dem allesammen det bedste.
I begyndelsen af 2018 ringede Bentes telefon. Det var butikschefen i den nye Lidl-butik i Hedensted, som ville høre, om ikke hun ville med på kasse-holdet.
”Jeg blev noget paf – tænk at blive ringet efter i min alder!”
Bente Pedersen, der nu er 81 år, har i snart seks år siddet ved kassen i Lidl, efter at hun blev ringet op om et job som 75-årig. Før sad hun ved kassen i et andet supermarked, og inden da stod hun i butikken på en tankstation. Oprindelig har hun været ansat hele 42 år i postvæsenet, så det er en ny jobvej som kassedame, hun har valgt i en moden alder.
”Jeg elsker mit job, og jeg elsker mine kunder,” erklærer Bente, der sidder ved kassen hver mandag og torsdag og også gerne møder ekstra ind, hvis der mangler en. Bente kan rigtig godt lide menneske-kontakten.
”Det er så dejligt at snakke med kunderne, og man kan nemt nå at veksle nogle ord, mens jeg scanner varerne ind. Jeg kan godt lide at få en lille almindelig hverdagssnak."
Da Bente mistede sin mand i 2018, blev det endnu vigtigere med et job, der gør hende glad.
”Det ville slet ikke være mig at sidde og kigge ind i en skærm,” siger hun.
Hun er aldrig gået på pension og har ingen plan om at gøre det. For hun synes, hun også får så meget i jobbet – og hun har nemt ved at sige, hvordan en god arbejdsdag begynder.
”Den begynder allerede, når jeg går ind ad døren til den her butik, hvor jeg også har den bedste chef og de sødeste unge kolleger. Vi snakker med hinanden om alt, hvad der sker, og jeg føler ikke aldersforskellen, selv om jeg jo kunne være deres oldemor!”
Det største service-gen
En række kunder synes, at Bente er Danmarks sødeste kassedame, og de har blandt andet skrevet i deres indstillinger, at hun ’altid spreder glæde og humør’, og at ’hun kender sine stamkunder, men taler med alt og alle’.
De skriver også, at hun ’altid er med på en frisk bemærkning og ping-pong kommentarer’, og at ’hun er en lidt ældre dame med det største service-gen’, som ’vil os allesammen det bedste’. Med andre kunders ord, Bente er ’et fantastisk menneske’, og ’Hedensted er vilde med Bente!’.
For Bente er det næsten overrumplende at høre de mange roser.
”Jeg ved godt, jeg har gode kunder, men alligevel, jeg vidste jo ikke, at de har skrevet sådan om mig. Jeg bliver helt rørt. Det varmer et gammelt hjerte. Og alder eller ej.”
Hvis nogen bøvler med Lidl Plus-appen på telefonen, er Bente ikke sen til at komme dem til undsætning, for hun går ikke af vejen for teknik.
”Jeg kan lige vise dig det,” siger hun til en herre i kassekøen, der gerne vil have rabat på sine rugbrød. Også denne ekspedition slutter Bente, som alle de andre, med et smil og et ”Kan du have en rigtig god dag”.