“Vi forventer noget forskelligt af drenge og piger”
Dorthe Staunæs, professor i social- og ledelsespsykologi ved DPU, Aarhus Universitet.
Er drenge og piger grundlæggende forskellige?
Ja, men ikke kun i deres biologi. Allerede inden barnet er født, spørger vi ‘hvad skal hun eller han hedde?’ og køber bestemt tøj. De forventninger er med tilat skabe barnets køn. Der er ikke belæg for at forklare ret mange forskelle biologisk. Hjernen er plastisk og udvikler sig i takt med de udfordringer, den får.
Bliver drenge og piger opdraget ens eller forskelligt?
Forskelligt – og det skal de også. De kommer ind i en verden, som er ordnet i køn. De skal kende normerne, men ikke nødvendigvis følge dem. Vi kunne blive mere bevidste om, hvordan vi opdrager forskelligt. I dag sker det meste automatisk, og vi opdager ofte ikke, at vi begrænser børnene med vores forestillinger.
Er opdelte aktiviteter godt?
Nogle gange kan opdelingen betyde, at børn af samme køn tør eksperimentere mere. Men ofte pøser vi voksne bare mere på af det, vi tror et bestemt køn har brug for. ‘Drengevenlig’ pædagogik har det med at fastlåse drenge i at være urolige og ikke-boglige. Måske har nogle drenge brug for at lære at sidde stille, hvis de skal klare sig i dag.
(4 billeder)
Faktaboks
35 % Ja! Fra fødslen er der tydelig forskel, og det skal man ikke lave om på.
50 % Selvfølgelig er der forskel, men man behøver ikke dyrke den.
5 % Ud over den lille forskel er der ikke den store forskel.
10 % Det er samfundet, der skaber forskellen – børn er jo bare mennesker!
Kilde: 1.323 stemmer på Voresbørn.dk
Familien
Mor: Tilde Schmidt, 33 år, journalist.
Far: Andreas Olsen, 33 år, it-konsulent.
Børn: Eik, 1 år og Sif, 4 år.
Faktaboks
… piger hjælper mere til med pligter i hjemmet? Det eneste, drenge udfører mere end piger, er udendørs arbejde som græsklipning og fejning.
Kilde: Det nationale forskningscenter for velfærd, SFI.
Kønsopdeling er gammeldags
Det danske samfund er sindssygt konservativt, når det gælder køn. Det er, som om det ligger forældre på sinde at få plastret noget lyseblåt eller lyserødt ind over børnene, så snart de bliver født. Så ligger de i barnevognen og er en ‘rigtig’ dreng eller pige. Der må ligge en kulturel tryghed i det. Det er synd og begrænsende.
Annonse
Det lyserøde helvede hersker
Der er sket et tilbageslag i ligestillingen. I starten af 80’erne var legetøj gult, grønt, rødt og blåt. Masser af pangfarver, som appellerer til alle børn. Nu er legekøkkener lyserøde, for ‘det er jo pigerne, der laver mad’. Giver vi efter for det lyserøde og blå helvede, putter vi børnene i kasser, hvor de ikke kan blomstre og være sig selv.
Når vi automatisk køber sminkesæt til vores døtre og byggesæt til vores sønner, giver vi dem forskellige forudsætninger for at lære og leve, selv om begge køn jo skal kunne udføre alle funktioner i samfundet.
Vi kan frygte, at vores børn bliver udelukket, fordi de ikke følger normerne. Da Sif var to, var der en pige, som ikke ville lege med hende, når hun havde bukser på. Hun blev også drillet, da hun valgte en piratcykel. Vi kom i tvivl, om vi havde ‘hjulpet’ hende med valget – vi foretrak, at hun tog den, velvidende at den lyserøde med blomsterkurven ville give mere street credit. Men hun stod fast.
LÆS OGSÅ: Debat: Vi siger NEJ til at behandle drenge og piger ens
Hvis Eik vil have en lyserød cykel, får han én, også selv om han bliver drillet. Det er okay at være anderledes. Har han styrke og selvtillid, vil det ikke gå ham på, at nogen synes, han har en pigecykel.
Brug hele paletten
Vi siger ikke, at køn er ligegyldigt. Sif har både sit lange, lyse hår og sin prinsessekjole – og sin cowboyhat og en maskinpistol. Der er så mange farver i paletten – både konkret og overført – og det er trist og snævert at male en verden for børn, der kun er blå og lyserød. Vi vil gerne give vores børn selvtillid. De må ikke på forhånd tænke, at der er noget, de ikke kan eller bør.