Gode råd til legeaftaler

Lær dit barn at håndtere legeaftaler

Legeaftaler er en stor kunst – og vigtige for dit barns sociale udvikling. Bliv rustet til legeaftalerne her med de bedste råd fra to psykologer.

“Mor, må Emma komme med hjem i dag? Må hun ikke nok?”.

Når spørgsmålet er blevet stillet cirka 800 gange, er det nok på tide at tage Emma med hjem. Så du tager tidligt fri for at hente FØR frugt, så pigerne har rigtig god tid sammen.

Emmas mor bliver naturligvis lykkelig, – hun kan både nå indkøbene og frisøren, og du nyder rollen som Supermor og hører måske pludselig dig selv slå ud med armene og sige, at Emma da også kan spise med, for det bliver så smadderhyggeligt.

Men få sekunder efter I er landet derhjemme, bryder det første uvejr løs. Din datter vil have sin dukke for sig selv. Emma græder. Og du ser pludselig dig selv, stå og forklare en 4-årig, at hun selvfølgelig må dele sin dukke med sin gæst og ‘Du har selv inviteret hende! Leg så!’.

Ups, hvor blev Supermor lige af? Og kan Supermor tillade sig at ringe efter Emmas mor klokken halv fire, når aftalen først var afhentning klokken syv?

Barnets egne behov er vigtigst

Kend dit barns 12 lege

Bestem for børnehavebarnet

Tag udgangspunkt i dig selv

Udvikling: 7 lege der gør dit barn klog

Når empatien udvikler sig

Gen-invitation?

Lær barnet om et pænt afslag

Derfor må din bølle godt lyve (lidt)

Gider alligevel ikke

Forstå dit barns valg af venner

Barnets plads i flokken

Når nu det lyder så indlysende, kan man jo spørge sig selv, hvorfor det kan føles så svært? For selvfølgelig skal børn ikke tvinges til at lege med nogen, de ikke har lyst til. Selvfølgelig skal de have så meget selvværd som muligt og mærke efter, hvad de selv har brug for. Og ja, i teorien er det let nok at vælge et selvstændigt barn frem for et høfligt barn. Men hvis ens barn altid gerne må sige nej til det, de ikke lige har lyst til, risikerer man så, at barnet bliver lidt egoistisk?

Nej, mener Lise Andersen. For mennesket er flokdyr, så vi vil altid være optaget af vores plads i flokken. Og børn, som ikke har en udviklet social kompetence, trives rigtig dårligt i en flok. Derfor skal vores børn opdrages til at kunne finde sig til rette i flokken og vise de hensyn, der skal til, for at de får lov til at være med, samtidig med at de skal lære at kunne sige fra og på den måde opretholde sin selvstændighed.

“Forskning i sociale kompetencer viser, at de børn, der har de bedste udviklede sociale kompetencer, bliver de mest populære og mest velfungerende i forhold til kammeraterne.

Sociale kompetencer, som for eksempel at kunne vise hensyn både til sig selv og andre, at give andre lov til at være med, at kunne dele og inddrage andre, at kunne vise medfølelse, tage hensyn og løse konflikter på en fornuftig måde, det er alt sammen kompetencer, som børn træner, når de leger sammen.

Så hvis legeaftalerne til tider kan virke besværlige at overskue, så glæd dig over, at dit barn udvikler sig ved hele processen, lige fra hvordan aftalen indgås, når barnet ‛forhandler’ om hvor, der skal leges og selve legen.

Faktaboks

Børn er klar til legeaftaler fra 3-5-årsalderen, alt efter modenhed, mener camilla Holst. Lise Andersen mener, at barnet selv kan overtage ansvaret for sine legeaftaler i 1. eller 2. klasse, men at det afhænger af det enkelte barn. På det tidspunkt sender barnet selv signaler til jer forældre om, at i skal blande jer udenom.

Camilla Holst mener, at et barn først kan tage det fulde ansvar for en hel legeaftale omkring 10-årsalderen. At tage ansvar for en hel legeaftale vil sige, at barnet har forståelse for at dele med en kammerat, og at barnet kender de sociale spilleregler som at ‘Hvis jeg ikke er sød og venlig over for mine venner, vil de måske ikke lege med mig igen.’