Mor på sociale medier: Drømmen om mand, barn og likes
De sociale medier bugner af artige børn og familieliv i pastelfarver. Almindelige mødre iscenesætter hverdagen og får stjernestatus med tusindvis af likes og følgere. Men hvorfor er vi så fascinerede af glansbillederne?
For et år siden lå jeg med min nyfødte søn nummer to på brystet, og det kriblede i mig for at dele den fantastiske nyhed med verden
I medierne var der imidlertid fokus på, at nybagte mødre har mere travlt med Facebook end med baby, så først efter syv (lange!) timer annoncerede jeg supermandens ankomst, og det væltede ind med likes og tillykker. Baby sov, så jeg tror ikke, han tog skade.
Jeg er langt fra den eneste, der deler mine børn med omverdenen.Min newsfeed er fuld af nuttede unger, og antallet af instagrammende mødre er eksploderet – ja, flere er så populære, at de har tusindvis af følgere.
Da jeg fik mit første barn for fire år siden, ejede jeg ikke en smartphone og kendte ikke en eneste mor-blog. Instagram var end ikke opfundet.
Så hvad er det lige, der er sket på de fire år?
Likes udløser endorfiner
Mor-blogger: “Jeg tænker i blogindlæg”Som et Chanel-butiksvindue
Test: Snip, snap, snude – nu er mors iPhone ude!Familielivet er lort og lagkage
Facebook: Når mødre bliver til monstreOkay at råbe ‘PIK!’
Guide: Skriv din egen mor-blogDeler du for meget?
Debat: Må vi vise billeder af vores børn på nettet?Ufiltreret hverdag, tak!
Der eksisterer p.t. over 74.000 danske blogs. En stadigt større del af dem har fokus på vores dejlige møgunger. Og min newsfeed er stadig fuld af velfriserede unger, uplettede hjem og perfekt arrangerede kager. Ofte med et romantisk filter hen over til at tage brodden af realismen.
Onlinemarketingekspert Fabiola Christensen forudser dog en ny tendens: Den ufiltrerede hverdag, som vi rent faktisk kan genkende os selv i.
– Der vil altid være en genre for dem, der vil have det hele med filter, men jeg tror, at vi i højere grad søger ind til det rå og ærlige udtryk. De blogs, der tør vise skribentens svage sider og tale om det, ingen andre siger højt, vinder frem. Dem, hvor vi tænker ‘hun er jo bare et menneske’. Ærlighed og autenticitet uden filter – det er fremtiden for mor-bloggen, mener Fabiola Christensen.
Vi mødre er vist bare ikke et let publikum. Vi vil både drømme os væk i idylliske fotografier af det søde familieliv og være sikre på, at vi ikke er de eneste, der køber frysepizzaer og springer badet over. Bag de pæne billeder og de romantiske filtre har vi alle vores udfordringer med de skønne små; nogle får det bare til at se pænere ud end andre. Heldigvis, da! Så har alle vi andre noget at drømme os væk i.
LÆS OGSÅ: Test: Hvor afhængig er du af din telefon?
LÆS OGSÅ: Sådan bliver du mere nærværende
LÆS OGSÅ: Mindfulness: Kom tættere på dit barn