Hvorfor dør kvinder oftere i højresvingsulykker?
Seks ud af de syv døde cyklister i årets højresvingsulykker er kvinder. I ugens leder sætter chefredaktør Tina Nikolaisen fokus på, hvad årsagen kan være.
Jeg får stadig et stik i hjertet, når jeg kører ned ad St. Kongensgade i København og nærmer mig lyskrydset midtpå. Det var her, at en kun 20-årig kvinde for nylig mistede livet i en højresvingsulykke. Kørt ned af en turistbus.
Hun var en af de 6 kvinder, der døde som følge af en højresvingsulykke i år. Ud af i alt 7.
En tilfældighed? Det vides ikke med sikkerhed. Men det er skræmmende og værd at undersøge nærmere.
" Hvorfor er det os, som tilsyneladende oftest ender under lastbilen?"
Derfor har vi på ALT for damerne i denne uge valgt at sætte særligt fokus på netop kvinder og højresvingsulykker. Hvorfor er det os, som tilsyneladende oftest ender under lastbilen?
I foråret var jeg ude at køre med en politimand på de fynske landeveje i arbejds medfør, og han havde en tankevækkende filosofi om, at det kan skyldes, at vi kvinder har en tendens til at ville holde på vores ret.
Det, ved jeg, er rigtigt i mange andre sammenhænge – men tænk, hvis det også er rigtigt i trafikken. At vi simpelthen synes, at det er os, som har retten til at køre frem i krydset på cykel og derfor stoler på, at vi er blevet set, og at de andre holder tilbage.
"Hvis vi bare kan forhindre en enkelt ulykke, er vi nået langt."
Jeg er klar over, at vores tema her i bladet ikke kan ændre ved de ulykker, som er sket. Men forhåbentlig kan vi kaste lys over en kedelig statistik og få gjort alle – og især kvinderne – opmærksomme. Hvis vi bare kan forhindre en enkelt ulykke, er vi nået langt.
Måske har du lagt mærke til det fine nye stempel, vi har på forsiden: "dokumentar". Det vil du i fremtiden kunne finde på artikler, hvor vi har gravet et spadestik dybere. Jeg håber, at I vil læse med.
LÆS OGSÅ: Denne uges ALT for damerne nr. 51/2013