Færdigheder
Det er sjovt at være dygtig – og det må godt gøre ondt.
Jeg var med, dengang 70’ernes ‘halleluja-pædagogik’ herskede i skolen, men nu er der medvind til det, jeg altid har sagt: At faglige krav ikke står i modsætning til trivsel.
Tværtimod! Når vi stiller krav, åbner vi verdener for børn, hvad enten det gælder at lære bogstaver, læse noder eller sy stramaj.
Det er godt at kunne noget, også noget, der ikke har med skolen at gøre.
Tidligere havde jeg en Simon i 2. klasse. Han er en stor, lidt kluntet dreng, som ikke var god til fodbold, men han tegnede helt fantastisk.
Han kunne noget, som gav ham et ekstra kort på hånden og status hos kammeraterne, og det skal da dyrkes! Men det kræver vedholdende forældre. Indimellem gør det ondt eller er kedeligt at lære, men sådan er det med alting her i verden. Jeg får for eksempel nogle dødkedelige mails fra forvaltningen, som jeg skal læse, men resten af mit job elsker jeg.
Lises råd til dig:
– Hold fast i, at dit barn skal lære noget, også når det gør ondt. Livet gør modstand, rust dit barn til det.
– Find ud af, hvad dit barn er god til, og dyrk det! Det handler ikke om at være tigermor eller øve sig, til tårerne sprøjter, men om at give barnet følelsen af at være dygtig til noget.
– Hold fast i, at bordet fanger. Hvis dit barn begynder at gå til noget, så lad det gå mindst sæsonen færdig, inden det giver op.